Search

Onderzoekend leren in groep 2a

Onderzoekend leren hoort bij het verwerven van de 21e eeuwse vaardigheden. Bij het thema 'Ziek zijn' hebben de kinderen van groep 2a ontdekt welke botjes er in hun hand zitten door het doen van onderzoek. We gebruikten hierbij de Onderzoekscirkel (zie foto). Hieronder de uitwerking:

​Vraag bedenken: de kleuters van groep 2a mochten als werkje:

- hun hand omtrekken
- inkleuren met grijs
​- de botjes van hun hand erin plakken

​De vraag van de kinderen was:'Hoe zien de botjes van onze hand er uit'?

Plan maken: de kinderen kwamen met allerlei ideeën. Volgens Damian stond dat op You Tube bij 'botten in de hand'. Bram zei, dat hij thuis een boek had over het menselijk lichaam, hij zou mama er even naar vragen en ook op welke bladzijde het stond. Stian stelde voor om ons 'apparaat' in de klas (een soort microscoop) te gebruiken. Volgens Tess moest je er een foto van maken en is er in het ziekenhuis een röntgenapparaat waar je dat op kunt zien. 

​Aan de slag: er werd een foto gemaakt met de Ipad van de hand van Tess en deze foto werd uitgeprint. De kinderen zagen helaas géén botjes. Bij het 'apparaat' van Stian kon er geen hand onder, jammer genoeg. Tess had wel bedacht dat je een röntgenfoto in het ziekenhuis kon laten maken, maar dat zou volgens de groep 2 kinderen véél te duur zijn en als de dokter het niet nodig vindt, mag je dat niet doen, dus deze optie viel volgens hen af. BRam zou het boek dan maar meenemen van huis. Damian ontdekte dat we nog 'twee van die foto's' hadden in de doktershoek van een skelet. We hebben deze tegen het licht gehouden en zagen een schedel en iets met 5 botten. Ze hadden snel door dat dit geen hand kond zijn, maar een voet, omdat de botten alle 5 recht naar beneden hingen. Hierna bekeken we het filmpje op You Tube en de verwondering was groot toen ze de botjes in de hand zagen. Alle groep 2 kinderen waren laaiend enthousiast. Met behulp van het boek van Bram hebben ze toen de botjes met allerlei materialen in de omgetrokken hand geplakt. 

Vertel het ons: de kleuters mochten vertellen wat ze geleerd hadden: er zijn 2 grote botten in de arm, elke vinger heeft 4 botjes van groot naar klein en de duim heeft er 3 en in de handpalm zit een groepje botjes. Ze lieten vol trots hun zelfgemaakte 'röntgenfoto's' zien!

Kijk terug: de kinderen vonden dat ze slimme ideeën hadden bedacht voor het onderzoek en dat ze een antwoord op hun vraag hebben gekregen. Ze wilden ook nog leren hoe de botjes in de rest van het lichaam eruit zagen.

​Ik stelde voor om vaker een onderzoekje te doen, net als 'Professor Proefje' als we iets willen weten en dan gebruiken we de Onderzoekscirkel ook weer. Dat leek hen een goed idee! Ik heb genoten van zoveel enthousiasme en betrokkenheid!

    

 

Gezelschapsspelen

Op de vrijdagochtend zijn we met de kleuters uit groep 2 weer gestart met de gezelschapsspelletjes. Wanneer de kinderen op school komen, kunnen ze direct met hun groepje zoeken / plaats nemen en met het spel beginnen. Er hebben zich 7 moeders aangemeld om te helpen: Christy (moeder van Sofie), Grietje (van Ruben), Lavina (van Mara), Josien (Noor), Tanja (Nick), Noella (Jae-Lynn) en Mirjam (Thijmen). Heel erg fijn. Het groepje kinderen rouleert met de moeder langs de volgende spelen: Zwarte Pieten, Kroko-loko, het Speelhuis, Stippel / Taartenspel, Lotto en Bunny Hop. Na 6 weken hebben de kinderen met hun groepje alle spelletjes gespeeld. 
​Tot nu toe spelen de kinderen (met de moeder) met veel enthousiasme en plezier in hun groepje de spelletjes. 

    

  

​  
 

Project het ziekenhuis

In groep 1/2 is een aantal weken gewerkt over het ziekenhuis. Jaarlijks werken de leerkrachten van de groepen 1 en 2 van alle basisscholen in Scheemda samen met Peuterleut aan een gezamenlijk thema.

​Donderdag 29 maart wordt dit op de Annewieke afgerond middels een presentatie. 

​De kleuters waren erg enthousiast! Er was een ziekenhuis en apotheek als speelhoek, taal-en rekenactiviteiten, versjes enz.

​Ook werden er i.h.k.v. steam PROEFJES gedaan. Om bij de kinderen een ontdekkende en onderzoekende houding te ontwikkelen mochten ze zelf drankjes maken. 
3 verschillende kleuren ranja, mengbekers, trechters, flesjes en natuurlijke water... en mengen maar. De kinderen waren erg enthousiast; vooral de cola ranja!

      

    

  

Vogelspotters in groep 1/2A

Niet de Zwartkeellijster, maar mooie tuinvogels zoals de koolmees en het roodborstje werden gespot door de kinderen uit groep 1/2a. In de klas werd een ontdekhoekje gemaakt waar de kleuters alles leerden over vogels. De vogelgidsen, vetbollen, pindasnoer, vogels van klei, loep, veren, vogels die geluid maken, vogelboeken en andere interessante spullen, werden vaak bekeken en onderzocht. Bij deze hoek hoorde ook een plek waar de kinderen de vogels buiten, van dichtbij konden bekijken met allerlei verrekijkers. Op een lijstje kon afgevinkt worden welke vogel gespot werd.

    

​Hierna werd driftig gezocht in allerlei boeken naar de juiste vogelnaam. De oooh's en de aaah's heb ik vaak gehoord de afgelopen week. Natuurlijk leerden ze ook de namen van onze 'Hollandse' vogels zoals: koolmees, pimpelmees, roodborstje, houtduif, postduif, mus, specht en binnenkort nog veel meer. Ook het vogelgeluid dat daarbij hoort werd beluisterd.

​'Vogels in de winter' is het thema waar we nu over werken in groep 1/2. De vogelvoerbak, waar ervaringen werden opgedaan met allerlei rekenbegrippen zoals; meer, minder, vol, leeg, etc., werd vaak bezocht. Ook vinden kleuters het natuurlijk heerlijk om met dit vogelvoer te manipuleren. 

​De Koek en Zopiekraam was ook erg in trek. Vooral omdat er in het speellokaal geschaats mocht worden met 'pittenzakschaatsen' van juf Janet aan je voeten. 

​De leukste activiteit vonden de kleuters toch wel het tekenen van vogels. Ware kunstwerkjes werden er gemaakt en de aquarellen zagen er ongeveer zo uit:



​We werken nog een paar weken over dit mooie, uitdagende thema en daarna gaan groep 1 en 2 werken over het thema 'Ziek zijn'. Als u voor ons,  'ziekenhuisje met kraamafdeling' en onze 'apotheek in de klas', materialen heeft, zoals; doosjes, pleisters, verbandrollen, witte lakens, plastic potjes, doktersspullen, etc. dan zouden de kinderen dit erg leuk vinden. Ook als u zelf een mooi idee heeft hierover of materiaal (te leen) heeft, horen we dat graag. 

 

Bakken in groep 1/2

Op dinsdag 28 november hadden we een echte bakdag. De kleuters mochten bij 2 moeders uit de OR in het overblijflokaal van marsepein een letter versieren. Met de prachtigste creaties kwamen ze weer terug in de klas. Echt lekker eigen werk! Het perpernoten bakken hadden we in de klas georganiseerd. Tijdens een kringgesprek vertelden de kleuters welke ingrediënten we volgens hen nodig hadden: meel, boter, ei, kaas, pepernoten, speculaaskruiden en kleurstofjes. Nadat ze de juiste ingrediënten in de bakken hadden gedaan begonnen de moeders met het kneden. Ieder kind kreeg daarna een bal deeg en mocht zijn/haar eigen pepernootjes vormen. En nog even een klein stukje deeg proeven hoort er natuurlijk ook bij! In groepjes van 5 kinderen werd er een half uur lang flink gewerkt. De pepernootjes werden zeer verschillend van vorm: rond, plat, groot, piepklein, en perfect. Ieder kind kreeg zijn.haar eigen gemaakte pepernootjes 's middags mee naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor het plezierige helpen: Carola (moeder Evi), Felicity (moeder Daan en Ellen van de OR.

Thema Sinterklaas in groep 1/2A

Dat Sinterklaas een paard heeft dat Amerigo heet, weten alle kinderen. Hoe je een paard moet verzorgen, weten veel kleuters nog niet. Monique, de moeder van Glenn was zo gastbrij om alle kleuters van onze school uit te nodigen om paarden en pony's te komen bekijken op de manage 'Avinia Staete' in Midwolda. Ze had op donderdag 23 november een geweldig programma georganiseerd; paarden poetsen, pony's opzadelen, kunstjes doen op het houten voltigepaard en pony/paard rijden in de binnenbak. De kleuterjuffen waren erg verrast met zo'n leuk programma. Ook de kleuters waren er erg enthousiast over. Ze hebben daar veel geleerd over paarden en ze zagen ook hoe het in het echt was. Ik vond ze erg dapper, alle kinderen die er waren hebben namelijk op een pony of paard gereden, ook al durfden sommige dit eerst nog niet. Een prachtig gezicht, zulke kleine mensjes op die grote lieve paarden. Veel foto's van dit leuke uitje staan binnenkort in het fotoalbum op de site van obsjaarfke.

   

Op school maakten we nog een paardenstal op de gang. Compleet met echte borstels, stokpaardjes, paardentouwen, voer, boeken, gewonnen bekers, klompen en gelamineerde paardenpoep. Sommige kleuters durfden deze 'mest' niet op te pakken. Gelukkig lag er een schep en een kruiwagen. Ons topstuk was toch wel een bok met daarop bevestigd, een echt zadel, geleend van 'Avinia Staete'. De kinderen speelden zo leuk in deze hoek!

In de klas knutselden ze paardenboxen en bouwden alle kleuters een stal van kubussen en bouwstenen. Ook de little pony's kammen en borstelen was erg in trek. Ze speelden een prachtig rollenspel in het Sinterklaas paleis. Het hele ritueel van; schoen zetten, pieten die cadeautjes in de schoen stopten en het uitpakken ervan, werd keer op keer herhaald.

In de ontdekhoek stond een pepernotenmachine, gemaakt van rolletjes en buizen. Zelf pepernoten door de buisjes laten rollen was een leuke- en leerzame bezigheid. De bedoeling was dat de kinderen evenveel pepernoten door de 3 banen zouden laten vallen en dat ze dit in een zakje stopten voor de 3 pietjes van Sinterklaas, die graag strooipieten wilden worden. Het strooibakje op 5 december zal ook een pepernotenmachine zijn. Een stukje techniek hoort erbij!

 

Letter van marsepein

Samen met groep 1,2,3,4 en 5 een lekkere letter maken van marsepein. De kinderen vonden het zeer leuk om te doen en waren erg trots op hun werkje van marsepein. Bedankt voor de 2 flinke moeders die meehielpen!!

 
 

Kinderboekenweek in groep 1/2A

'De Gruffalo' is één van de griezels van de kinderboekenweek. Dit was ook het thema van de kleuters waar ze zich vier weken lang mee vermaakt hebben. De klas werd thematisch ingericht. Bij de verteltafel met het boek van 'De Gruffalo' en bijpassende vingerpoppetjes speelden Kyan en Thijmen het verhaal prachtig na. In de veranderhoek dronk kabouter Glenn kabouterthee en sloop ondertussen Jarno 'De Gruffalo' rond, die zich in zijn donkere Gruffalogrot verborg als de muis eraan kwam. In de zandtafel werd een 'griezelbos' gemaakt waar allerlei griezeltjes, zoals trollen en andere griezels elkaar tegenkwamen in spannende verhalen. Er waren genoeg verkleedkleren, van heksenjurken tot paddenstoelmutsen. Zelfs Sofie en Tess in hun verkleedpak herkende je bijna niet meer. In de griezelwinkel op de gang werden allerlei vreemde zaken verkocht; gruffalotongen, muizenstaarten, slagtanden, gifgroene wratten en geroosterde vos (uit het boek van De Gruffalo).

De mooie griezelboeken van dit thema werden weer uitgebreid gelezen, vooral bij ons leesmomentje van de dag: elke dag 10 minuutjes na het opruimen, boeken bekijken en bespreken. In de ontdekhoek mochten de kleuters sporen zoeken en stempelen van bekende bosdieren zoals de vos en de muis. De knutselhoek werd veel gebruikt voor het maken van prachtige Gruffalo's, vooral de meisjes van groep 1 werkten hier graag.

Tijdens het spelen in bovenstaande hoeken gebruiken de kinderen; rekenen, taal, motoriek en leren ze vooral hoe ze met elkaar om moeten gaan. Onze methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en groepsvorming, ondersteunt het samen spelen en werken in de klas.
Het geleerde uit deze methode werd goed toegepast door ze. Samen met de kinderen werden regels opgesteld voor de groep, zoals 'aardig zijn voor elkaar'. Hiervoor heb ik een 'Wij zijn aardig voor elkaar' potje in de klas gezet. We bedachten wat aardig zijn is voor hen en dit werd uitgetypt en op het potje geplakt. Elke keer als een kind vond dat een ander aardig deed, dan mocht dit kind een dopje in de 'Wij zijn aardig voor elkaar' pot doen. Komende donderdag is hij vol (ook met heel veel dopjes van de complimenten van juf erin) en dan gaan we met ons allen 'GRUFFALOTAART' eten. Een mooie gebakken, een echte! Ze verheugen zich er enorm op!