Search

Bakken in groep 1/2

Op dinsdag 28 november hadden we een echte bakdag. De kleuters mochten bij 2 moeders uit de OR in het overblijflokaal van marsepein een letter versieren. Met de prachtigste creaties kwamen ze weer terug in de klas. Echt lekker eigen werk! Het perpernoten bakken hadden we in de klas georganiseerd. Tijdens een kringgesprek vertelden de kleuters welke ingrediënten we volgens hen nodig hadden: meel, boter, ei, kaas, pepernoten, speculaaskruiden en kleurstofjes. Nadat ze de juiste ingrediënten in de bakken hadden gedaan begonnen de moeders met het kneden. Ieder kind kreeg daarna een bal deeg en mocht zijn/haar eigen pepernootjes vormen. En nog even een klein stukje deeg proeven hoort er natuurlijk ook bij! In groepjes van 5 kinderen werd er een half uur lang flink gewerkt. De pepernootjes werden zeer verschillend van vorm: rond, plat, groot, piepklein, en perfect. Ieder kind kreeg zijn.haar eigen gemaakte pepernootjes 's middags mee naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor het plezierige helpen: Carola (moeder Evi), Felicity (moeder Daan en Ellen van de OR.

Thema Sinterklaas in groep 1/2A

Dat Sinterklaas een paard heeft dat Amerigo heet, weten alle kinderen. Hoe je een paard moet verzorgen, weten veel kleuters nog niet. Monique, de moeder van Glenn was zo gastbrij om alle kleuters van onze school uit te nodigen om paarden en pony's te komen bekijken op de manage 'Avinia Staete' in Midwolda. Ze had op donderdag 23 november een geweldig programma georganiseerd; paarden poetsen, pony's opzadelen, kunstjes doen op het houten voltigepaard en pony/paard rijden in de binnenbak. De kleuterjuffen waren erg verrast met zo'n leuk programma. Ook de kleuters waren er erg enthousiast over. Ze hebben daar veel geleerd over paarden en ze zagen ook hoe het in het echt was. Ik vond ze erg dapper, alle kinderen die er waren hebben namelijk op een pony of paard gereden, ook al durfden sommige dit eerst nog niet. Een prachtig gezicht, zulke kleine mensjes op die grote lieve paarden. Veel foto's van dit leuke uitje staan binnenkort in het fotoalbum op de site van obsjaarfke.

   

Op school maakten we nog een paardenstal op de gang. Compleet met echte borstels, stokpaardjes, paardentouwen, voer, boeken, gewonnen bekers, klompen en gelamineerde paardenpoep. Sommige kleuters durfden deze 'mest' niet op te pakken. Gelukkig lag er een schep en een kruiwagen. Ons topstuk was toch wel een bok met daarop bevestigd, een echt zadel, geleend van 'Avinia Staete'. De kinderen speelden zo leuk in deze hoek!

In de klas knutselden ze paardenboxen en bouwden alle kleuters een stal van kubussen en bouwstenen. Ook de little pony's kammen en borstelen was erg in trek. Ze speelden een prachtig rollenspel in het Sinterklaas paleis. Het hele ritueel van; schoen zetten, pieten die cadeautjes in de schoen stopten en het uitpakken ervan, werd keer op keer herhaald.

In de ontdekhoek stond een pepernotenmachine, gemaakt van rolletjes en buizen. Zelf pepernoten door de buisjes laten rollen was een leuke- en leerzame bezigheid. De bedoeling was dat de kinderen evenveel pepernoten door de 3 banen zouden laten vallen en dat ze dit in een zakje stopten voor de 3 pietjes van Sinterklaas, die graag strooipieten wilden worden. Het strooibakje op 5 december zal ook een pepernotenmachine zijn. Een stukje techniek hoort erbij!

 

Letter van marsepein

Samen met groep 1,2,3,4 en 5 een lekkere letter maken van marsepein. De kinderen vonden het zeer leuk om te doen en waren erg trots op hun werkje van marsepein. Bedankt voor de 2 flinke moeders die meehielpen!!

 
 

Kinderboekenweek in groep 1/2A

'De Gruffalo' is één van de griezels van de kinderboekenweek. Dit was ook het thema van de kleuters waar ze zich vier weken lang mee vermaakt hebben. De klas werd thematisch ingericht. Bij de verteltafel met het boek van 'De Gruffalo' en bijpassende vingerpoppetjes speelden Kyan en Thijmen het verhaal prachtig na. In de veranderhoek dronk kabouter Glenn kabouterthee en sloop ondertussen Jarno 'De Gruffalo' rond, die zich in zijn donkere Gruffalogrot verborg als de muis eraan kwam. In de zandtafel werd een 'griezelbos' gemaakt waar allerlei griezeltjes, zoals trollen en andere griezels elkaar tegenkwamen in spannende verhalen. Er waren genoeg verkleedkleren, van heksenjurken tot paddenstoelmutsen. Zelfs Sofie en Tess in hun verkleedpak herkende je bijna niet meer. In de griezelwinkel op de gang werden allerlei vreemde zaken verkocht; gruffalotongen, muizenstaarten, slagtanden, gifgroene wratten en geroosterde vos (uit het boek van De Gruffalo).

De mooie griezelboeken van dit thema werden weer uitgebreid gelezen, vooral bij ons leesmomentje van de dag: elke dag 10 minuutjes na het opruimen, boeken bekijken en bespreken. In de ontdekhoek mochten de kleuters sporen zoeken en stempelen van bekende bosdieren zoals de vos en de muis. De knutselhoek werd veel gebruikt voor het maken van prachtige Gruffalo's, vooral de meisjes van groep 1 werkten hier graag.

Tijdens het spelen in bovenstaande hoeken gebruiken de kinderen; rekenen, taal, motoriek en leren ze vooral hoe ze met elkaar om moeten gaan. Onze methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en groepsvorming, ondersteunt het samen spelen en werken in de klas.
Het geleerde uit deze methode werd goed toegepast door ze. Samen met de kinderen werden regels opgesteld voor de groep, zoals 'aardig zijn voor elkaar'. Hiervoor heb ik een 'Wij zijn aardig voor elkaar' potje in de klas gezet. We bedachten wat aardig zijn is voor hen en dit werd uitgetypt en op het potje geplakt. Elke keer als een kind vond dat een ander aardig deed, dan mocht dit kind een dopje in de 'Wij zijn aardig voor elkaar' pot doen. Komende donderdag is hij vol (ook met heel veel dopjes van de complimenten van juf erin) en dan gaan we met ons allen 'GRUFFALOTAART' eten. Een mooie gebakken, een echte! Ze verheugen zich er enorm op!