Search

Kikkers groep 1B/2B

Hoera, het is gelukt! Aan het eind van ons thema wipten er echte kikkertjes in onze bak in de klas. Iedere keer is dit toch weer een klein wondertje. Eind maart bracht de moeder van Fabienne ons kikkerdril en na korte tijd zwommen er kleine larfjes in de bak. Deze veranderden vlot in kleine dikkopjes die we per week zagen groeien en veranderen. Enkele weken later zagen we de eerste kikkervisjes ( achterpootjes) zwemmen en op 23 mei hebben we de kleine kikkertjes, enkele nog met stukje staart, vrij gelaten in de kikkerpoel. Dit werd een echt feestje doordat we door Stian en zijn moeder daar op een ijsje werden getrakteerd. Naast de kikkerpoel op het gras samen  lekker zitten genieten van een ijsje in de zon. Op 16 mei waren we hier al met de kleuters geweest om naar de kikkers (opgeblazen keelzak) te kijken en te luisteren. Wanneer  wij een kikkerlied zongen kwaakten de kikkers vrolijk terug. Prachtig vonden ze dat en we hebben zelfs een heel " gesprek" gevoerd met de kikkers. Ook bij het vrij laten waren de kinderen reuze betrokken. Het waren echt hun kikkertjes geworden.  We hebben 4 kikkertjes in de bak op school gehouden om de groei nog verder te volgen. Hiervan hebben we 2 kikkertjes op woensdag 31 mei in het speellokaal op de grond gezet en hun verre sprongen bewonderd. Grote verbazing en verwondering dat ze al zo goed konden springen. De kleuters vonden het wel jammer dat ik de kikkertjes diezelfde middag ook vrij zou laten, echter begrepen goed dat ze nu echt in vrijheid in de natuur hoorden te leven. 

We hebben niet alleen de metamorfose gevolgd maar ook:

Op het digibord veel gezien en geleerd ( amfibie en koudbloedig) over de kikkers, juf Dieske had een echte quiz gemaakt op het digibord waarbij de kinderen het goede antwoord op hun tabblad moesten aantikken. Wow, wat waren de kinderen enthousiast en gemotiveerd.  De woordenschat is weer flink uitgebreid en aan het eind van het thema konden de kinderen zelf de vragen beantwoorden die ze aan het begin graag wilden weten/leren. Dit merkten ze zelf op : juf dit weet ik nu zelf!  Liedjes en rijmpjes geleerd en vele, vele knutselwerkjes enthousiast gemaakt. Wat hebben ze iedere dag gedurende 10 minuten hun best gedaan om de grote kikker kleurplaat zo netjes mogelijk te kleuren. Dit zijn echte kunstwerken geworden en echte mooie placemats. De watertafel en de moddertafel met speelgoed kikkertjes waren ook een groot succes tijdens dit leuke thema.

     

   


 

Thema sprookjes in groep 1/2B

Er was een eens kleutergroep met juffen die met heel veel plezier en enthousiasme aan het thema sprookjes hebben gewerkt. Elke dag is er door ons een ander sprookje voorgelezen: Hans en Grietje, Doornroosje, Gelaarsde kat, Roodkapje, de wolf en de 7 geitjes, Assepoester, pannenkoeken mannetje, het lelijke jonge eendje, Repelsteeltje, Pinokkio, prinses op de erwt, Rapunzel en Klein Duimpje. Dagelijks hebben we in de klas veel leuke en verschillende activiteiten over sprookjes gedaan en in deze periode erg veel gedramatiseerd. De kleuters genoten ook echt van het dramatiseren/toneelspelen en kwamen zelf ook met allerlei plannen. Ook de sprookjeshoek in de klas was erg populair; de heks die echt uit het snoephuisje kwam was iedere keer weer spannend. We hebben ook de bestaande sprookjes onder het toneelspelen met eigen ideeën anders laten verlopen, zo kwam er een reus Sneeuwwitje helpen. De eerste keer vonden de kleuters dit vreemd, maar na een tijdje ontstonden de mooiste verhalen en genoten ze. Ook een groot succes was een kind verkleed als de wolf naar de gang en alle andere kinderen (de geitjes) mochten zich verstoppen. Daarna mocht de wolf alle geitjes zoeken. Af en toe een sprookje op dia's kijken aan het eind van de middag was ook een groot succes en rustpunt. Natuurlijk veel geknutseld, geverfd en gezongen. De kinderen vinden de puzzeld over sprookjes momenteel ook nog leuk om te doen. Maud maakt nog elke dag dezelfde puzzel van Roodkapje met veel plezier. Wanneer ik het sprookjesboek pakte, zeiden de kinderen al:"er was eens een...." en aan het eind van het verhaal:" en ze leefden nog lang en gelukkig". Alleen bij het pannenkoeken mannetje (fabel) was het eind anders en paste deze zin niet. Dit vonden de kinderen later ook he verdrietigste sprookje.
Eind van het thema mochten de kinderen een eigen snoephuisje maken; dit gebeurde met veel precisie, plezier en enthousiasme..... en natuurlijk ook even proeven! Ingrid en Esther nog hartelijk dank voor het helpen op deze ochtend.
De 3 leukste sprookjes vonden de kinderen: Pinokkio, Roodkapje en Rapunzel. Het is dat het gezamelijk project over vervoer startte, anders hadden we zeker nu nog over sprookjes gewerkt!

   

Meer foto's staan in het fotoalbum.

Minicamping Jaarfke

De eerste weken na de zomervakantie ( lijkt al lang geleden) werkten beide kleutergroepen over de zomervakantie. Liedjes, verhalen, fotoboek, woordenschat, voorbereidende rekenactiviteiten, rijmen, woorden klappen, letter Z ( zomer, zeester, zwemmen) en S (strand, schelp), knutselactiviteiten en ontwikkelingsmaterialen, speel hoeken de camping en de ijssalon, etc. Natuurlijk hoorden we vele verhalen over slapen in een caravan, huisje of tent. Om dit vakantie gevoel even terug te halen hebben we op donderdag 15 september gekampeerd op de mini-camping op het kleuterplein. We mochten in totaal 10 tenten lenen van de ouders , dus best nog een hele camping. Er hadden zich direct 3 ouders spontaan aangemeld om deze voor ons op te zetten en weer op te ruimen. Super dus!  Het was deze donderdag lekker tropisch, daarom hebben we alleen in de ochtend gekampeerd. De juffen hadden voor een broodje knakworst en een ijsje gezorgd, de kinderen hadden (extra) drinken mee. Voor in de tenten waren er boekjes en knuffeltjes om mee te spelen. Op de speelplaats stond extra een waterbaan met bootjes, stoepkrijt en allerlei soorten bellenblazen. Zon, zand en water dus!  De kleuters hebben de hele ochtend erg veel plezier gehad en zich prima vermaakt op onze camping. De foto's die gemaakt zijn kunt u zien in het fotoalbum. Alle ouders die dit mogelijk hebben gemaakt; super bedankt!