Search

Kerstdiner

     


     

   

Pieten op bezoek in groep 1/2B

Dinsdagmiddag 23 november kwamen de kinderen die op de gang speelden vol vuur de klas in gerend. Er gingen 2 echte Zwarte Pieten naar de klas van juf Ineke. Binnen de kortste tijd stonden bijna alle kinderen uit mijn klas op de gang; heel verbaasd en hoe spannend griezelig was dit. Nadat ik noemde dat ze dan vast en zeker ook straks bij ons in de klas zouden komen ging ieder weer vrij rustig spelen. Na 10 minuten waren ze ineens ook in onze groep. De kinderen bleven gezellig spelen en 1 Piet speelde leuk mee. De andere Piet zat vrolijk in de kring met enkele kinderen te praten. Ieder kreeg een handvol pepernoten en schuimpjes. 2 meisjes uit groep 1 vonden het best een beetje spannend en kwamen bij mij staan/zitten. Na 10 minuutjes moesten de Pieten weer verder en we zwaaiden ze uit. Ik keek tevreden rond en bedacht me hoe fijn dit was verlopen en hoe blij de kinderen hadden gereageerd. Terwijl ik door de klas liep voelde ik ineens 2 handjes om mijn benen. Ik keek naar beneden en daar zat Gyan onder de kleitafel met verschrikte ogen. "Juf, zijn ze nu weg": vroeg hij, "ik vond het griezelig". Dit mannetje gauw op mijn schoot genomen en geknuffeld. We hebben samen de deur van de klas open gezet en toen de Pieten langs ons lokaal naar buiten liepen heb ik gauw nog schuimpjes voor hem gevraagd. Gyan zat op mijn stoel en keek van veilige afstand toe. Als met al best een enerverende  middag zo!

Bakken in groep 1/2

Op dinsdag 28 november hadden we een echte bakdag. De kleuters mochten bij 2 moeders uit de OR in het overblijflokaal van marsepein een letter versieren. Met de prachtigste creaties kwamen ze weer terug in de klas. Echt lekker eigen werk! Het perpernoten bakken hadden we in de klas georganiseerd. Tijdens een kringgesprek vertelden de kleuters welke ingrediënten we volgens hen nodig hadden: meel, boter, ei, kaas, pepernoten, speculaaskruiden en kleurstofjes. Nadat ze de juiste ingrediënten in de bakken hadden gedaan begonnen de moeders met het kneden. Ieder kind kreeg daarna een bal deeg en mocht zijn/haar eigen pepernootjes vormen. En nog even een klein stukje deeg proeven hoort er natuurlijk ook bij! In groepjes van 5 kinderen werd er een half uur lang flink gewerkt. De pepernootjes werden zeer verschillend van vorm: rond, plat, groot, piepklein, en perfect. Ieder kind kreeg zijn.haar eigen gemaakte pepernootjes 's middags mee naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor het plezierige helpen: Carola (moeder Evi), Felicity (moeder Daan en Ellen van de OR.

Nieuwsbrief

Het is weer een spannende tijd voor de kinderen. Sinterklaas is eindelijk weer in Nederland. We hebben alweer leuke werkjes met de kinderen gemaakt.

Zoals jullie allemaal hebben kunnen zien, hebben we weer leuke hoeken voor de kinderen gerealiseerd. In de klas is er een Sinterklaashoek waar de kinderen hun schoen kunnen zetten en cadeautjes kunnen inpakken. Er is een pepernoten fabriek waar ze pepernoten in een soort machine doen (d.m.v. wc rollen). Op de zandtafel kunnen de kinderen huisjes van zand maken en we hebben in de gang een stal gemaakt waar de kinderen veel kennis op hebben gedaan over het verzorgen van een paard. Ook konden ze op een zadel zitten dat op een bok stond. 

 

Op donderdag 23 november zijn we naar de manege  Avinia Staete  in Midwolde geweest. Om te beleven hoe het er in een echte stal aan toegaat. De kinderen waren erg enthousiast. 

Er waren 4 onderdelen waar ze iets konden doen. Zo was er paardrijden, kunstjes doen op een houten paard, borstelen en opzadelen. Er werden dus 4 groepen gemaakt. Om het kwartier gingen de kinderen wisselen. Op het paard rijden vonden 

de meeste kinderen wel het leukste om te doen. 

Vooral wanneer ze in draf mochten rijden. Ook de ouders die de groepjes begeleidden waren erg enthousiast. Wij willen de ouders die hebben geholpen hierbij bedanken voor het vervoer en begeleiden van de groepjes. Super gedaan. En nu tellen we de dagen af voor het Sinterklaasfeest op 5 december.

   

 

Letter van marsepein

Samen met groep 1,2,3,4 en 5 een lekkere letter maken van marsepein. De kinderen vonden het zeer leuk om te doen en waren erg trots op hun werkje van marsepein. Bedankt voor de 2 flinke moeders die meehielpen!!

 

De Gruffalo in groep 1/2B

In groep 1 en 2 weken we over het boek de Gruffalo en dat de kinderen enthousiast zijn, zie je en hoor je zo.
Het thema sluit prima aan bij "lekker eng" van de de Kinderboekenweek, want de Gruffalo lust geroosterde vos, slangenpastei en uilencake.
Het boek is in rijmvorm en dus rijmen we dagelijks met groep 2b en de kinderen uit groep 1b leren dit spelenderwijs en rijmen al iets mee.
We willen al meerdere woorden rijmen en deze worden vaak gesteld, ook worden aan de groepen t.a.v. rijmen verschillende eisen gesteld.
Groep 2 rijmt met bestaande woorden, zoals vos-mos-bos-los en groep 1 rijmt met nonsens-woorden, zoals vos-gos en vos-kos.
Ook hebben we de letters g(ruffalo) / s(lang) / v(os) geleerd en door de groep 2 kinderen werden deze ook geboetseerd.
In de verschillende hoeken spelen de kinderen griezelig enthousiast: in de griezelwinkel, het Gruffalo bos en de natuurhoek achter de kast.
Bij de kinderen uit onze klas is de Gruffalo dans helemaal favoriet: met linten op de muziek als slang, vos, uil en muis is wat je ziet.
Zo gauw de muziek is afgelopen roepen de kinderen: nog een keer waarop ik dan vrolijk zeg:"goed, morgen doen we het weer".
Bij het tikspel spelen ze ook heel graag: er zit een Gruffalo in het bos en met muziekinstrumenten gaan de kinderen ook helemaal los.
Gistermiddag stond er een lekkere verrassing in de klas, hiermee waren dan ook echt alle kleuters in hun sas.
Het was een Gruffalo taart: echt prachtig om te zien en dat deze ook heerlijk smaakte bleek vrij vlot bovendien.
Ook wordt met dit thema de lampion gemaakt en ziet u de Gruffalo wanneer u de deur openmaakt.

   

Thema: ZOMER

Na 6 weken mochten we eindelijk weer naar school. Voor sommige kinderen duurde de vakantie echt te lang (hoorde we van enkele ouders). Veel kinderen vonden het dan ook prima om weer naar school te gaan. Met de vakantie nog vers in het geheugen zijn we gestart met het thema vakantie/ijssalon. De eerste week hebben we rustig aan gedaan, zodat de kinderen langzaam weer konden wennen aan het ritme van school. In deze week ook nog geen verplichte activiteiten, maar kennis maken met de nieuwe klas en hoeken. Ze mochten ook zelf beslissen wat ze aansprak: een werkje (zonneklep) maken, verven over de vakantie of spelen in de hoeken die de juffen hadden gemaakt. Zo was er een zwembad op de gang, in de klas een ijssalon en een kampeerhoekje. Hier konden de kinderen ook barbecueën met marshmallows en er was een watertafel en na 2 weken een zandtafel. Vanaf de tweede week zijn we weer begonnen met het reguliere (weektaken) programma. De weektaken bestaan uit verplichte-en vrijwillige werkactiviteiten. In de loop van het jaar nemen de verplichte werkjes verder toe. Juf Janet heeft 2x ijs gemaakt met de kinderen waar ze lekker van hebben gesmuld. De eerste keer met de blender (perzikijs favoriet) en de tweede keer is er met de ijsmachine aardbeienijs gemaakt. Alle kinderen kwamen voor de tweede keer nog een schepje ijs halen. Na de vakantie zijn er ook een paar nieuwe kinderen bijgekomen in de klas en wij wensen dat ook zij een fijn jaar bij ons zullen hebben. Zoals jullie weten is Dave vorig jaar veel ziek geweest en heeft hij een behandeling ondergaan. Deze behandeling is aangeslagen en hij is inmiddels herstellende. Naar schatting zal dit nog tot februari duren en tot die tijd zal Dave met regelmaat niet op school zijn. Wij wensen hem en zijn familie nog veen sterkte toe de komende tijd en we hopen dat hij er snel weer bovenop komt.