Search

Kerstviering 2017

Op donderdagavond 21 december konden wij genieten van een heus kerstdiner.
Alle kinderen zagen er prachtig uit! Er werden heerlijke lekkernijen meegebracht.

Alle vaders en moeders hadden enorm hun best gedaan om er iets moois en lekkers van te maken. Er is super goed gegeten en van alles werd er geproefd. De kinderen en de juffen hebben heerlijk gesmuld.

Het was een zeer geslaagde kersavond. Alle ouders en de OR willen wij dan ook hartelijk bedanken voor alle hulp.

   

   

   

Sintfeest

De groepen 3 en 4 vierden het Sintfeest in de groepslokalen. De Sint en de Pieten kregen een heus spellen circuit te zien. De Pieten en ook Sinterklaas konden zich helemaal uitleven!! De Pieten vonden dit natuurlijk geweldig en deden vol overgave mee! Voor Sint werd een heus dansoptreden op het schoolplein verzorgd. De kinderen hadden 's morgens erg goed geoefend in het gymlokaal onder begeleiding van juf Chantal.

Een zeer geslaagde dag!

   

 

Kringgesprek

Elke donderdagmiddag zitten we in de kring voor het Model2Talk (van een cursus) groepsgesprek. Tijdens dit gesprek zit ik (leerkracht) buiten de kring en leer de kinderen samen een gesprek te houden. Geen klassengesprekjes maar echte productieve gesprekken, met als doel om de mondelinge communicatieve vaardigheid te verbeteren. Geen vinger in de lucht wanneer je iets wilt vertellen of vragen, maar reageren op elkaar. Dit betekent dat je je beurt afwacht, begint wanneer een ander kind is uitgepraat en de kring rond kijkt tijdens het praten. Ik kijk dan of ze hier wel aan denken en of ieder aan bod komt en ze het onderwerp van gesprek vast houden. Dit vraagt zeker nog wel enige oefening, maar de kinderen en ik vinden het leuk en het gaat in goede harmonie. Enige tijd geleden was het onderwerp: Welk dier zou ik wel willen zijn.......

Pascal: vogel want dan kan ik overal heen vliegen
Julia: kleine pandabeer want die is lekker zacht
Thijmen: een klein hondje want dan kun je over iemand zijn schoenen plassen
Ilya: salamander want dan ben je heel snel in het bewegen en verstoppen
Quinten: een kwal want dan kan ik mensen vergiftigen
Stijn H: een reuzenhagedis want dan is ieder bang voor mij
Stijn V: een jachtluipaard want dan ben ik de snelste
Nadya: een puppy want dan vind ieder mij lief
Lars: een stier want dan kan ik de mensen van mijn rug gooien
Vivian: een paard want dan kan ik galopperen
Melody: een eenhoorn want dan heb ik vleugels en een hoorn
Jayh: een octopus (tekenfilm) want dan kan ik boten laten zinken
Fay: een varken want dan mag ik lekker in de modder rollen
Lizzy: een bij want dan kan ik prikken
Anouk: een spin want dan kan ik mij verstoppen bij juf Janet in huis
Romy: een eenhoorn want dan kan ik vliegen
Sem: een stier want dan kan ik iemand van mijn rug gooien
Fabienne: vrouwtjes leeuw omdat ik dan heel hard kan brullen
Sanne: een baby vosje omdat die er zo schattig uit zien
Jarik: een tijger want dan is iedereen bang voor mij

Het gesprek daaropvolgend hebben we een leergesprek over de vos gehad. Ik had een opgezette vos mee en midden in de kring geplaatst. De kinderen mochten aan elkaar vertellen wat ze allemaal al van de vos wisten en aan mij wat ze nog graag wilden weten. Een week later heb ik deze vragen beantwoord en hebben we op het digi-bord verschillende korte natuurfilmpjes van de vos bekeken. Ook zijn we begonnen met het voorlezen van het boek: de fantastische meneer vos van Roald Dahl. Dagelijks vragen ze om een verhaaltje uit dit prachtige boek en werken als paarden om tijd over te houden voor nog een verhaaltje. Wie dit boek ook thuis eens wil voorlezen, kan deze lenen bij juf Janet.

Speelhoeken

Achter in het lokaal van groep 3 hebben we 2 leuke speelhoeken gemaakt. Een gezellige boekenhoekje met een zitpoef en bankje waar de kinderen ontspannen kunnen zitten / hangen. Elke middag wordt hier fijn gebruik van gemaakt en worden de knuffeldieren lekker voorgelezen.

Ook is er een speelhoek met autokleed gemaakt waar ook een garage / auto's, lego en blokken staan voor gebruik. Het kleed nam Stijn de Vries mee en Sem vele autootjes. Bij deze nogmaals dank hiervoor. Ook hierin spelen de kinderen erg graag op de middagen.

Naast deze hoeken hebben we de knutsenhoek gemaakt; een knutselkast met in alle laatjes / bakken vele verschillende materialen. Voor het knutselen ga je dan aan de groepstafel zitter die er bij staat.

   

 

Bezoek in groep 3

Op dinsdagmiddag 21 november 2017 kwamer er twee pieten op bezoek in groep 3.
De kinderen werden getrakteerd op pepernoten en schuimpjes.
De pieten ging met de kinderen lezen.

     

 

Sint Maarten

De kinderen hebben eerst een ontwerp gemaakt van een monster(tje) voor hun lampion. Daarnaast hebben ze de kleur bepaald hoe hun lampion eruit moest zien.



Hierna hebben ze het monstertje in elkaar geknutseld met papier maché. Het monstertje moest even drogen op een emmertje. Daarna mochten de  monstertjes naar eigen inzicht versierd worden.



Tot slot gingen de kinderen met hun monster lampionnetjes op de foto om het te showen.

 

Nationaal School ontbijt

Op donderdagochtend 9 november 2017 vond het jaarlijkse Nationaal Schoolontbijt voor de 15e keer plaats. Het thema van deze editie was:"Gezond ontbijten is geen kunst!". Op deze manier werd er aandacht besteed aan hoe leuk, lekker en makkelijk het is om de dag goed te beginnen.

Voor het schoolontbijt hebben de leerlingen een eigen placemat ontworpen.



Voor het schoolontbijt was er ruime keuze aan ontbijt producten. Op de tafels waren de vleeswaren en kaas al verdeeld.



De kinderen hadden er echt zin in om met z'n allen gezellig te ontbijten.

 

De kinderen hebben echt genoten van het gezamenlijk ontbijten!!

Kwink in groep 3

Dit jaar zijn we gestart met Kwink; de nieuwe methode voor sociale en emotionele vorming. We werken met de kinderen steeds 2 weken aan een lesdoel: deze "Kwink" (gedragsverwachting) wordt steeds aangeboden met een animatie teken filmpje. Na o.a. een kringgesprek hierover en een praktische oefening is het de bedoeling om deze gedragsverandering te verbinden aan situaties die zich dagelijks voordoen in de klas, gymnastiekzaal of plein. We noemen de Kwink regelmatig wanneer we deze terug zien bij de kinderen of wanneer we ermee gaan oefenen. En dan niet alleen de huidige Kwink maar ook die uit de vorige thema's. In klein poster formaat hangen ze op het magneetbord achter in de klas.

Het eerste thema: ik ga groeien: we hebben de kinderen uitgelegd dat je niet alleen groeit in de lengte of breedte maar ook in je doen en laten. Maar ook wanneer je iets geleerf hebt dat je daar best wel trots op mag zijn. De kinderen begrepen dit goed en geven nog regelmatig aan waar ze alweer in gegroeid zijn de afgelopen periode: het leren eten/proeven van groente, liever zijn voor je zusje, duiken, lezen, schrijven, minder ruzie met je mama, vriendjes maken op het plein of voetballen.

Het tweede thema: dit zijn onze afspraken (aardig zijn voor elkaar). Het accent ligt hierbij dan ook op elkaar. Zo laten ze elkaar regelmatig bij het toilet voorgaan wanneer er een erge nood heeft of even de jas of tas voor elkaar pakken. Tijdens dit thema hebben we ook samen met de kinderen de klassenregels/afspraken op papier gezet waar we ons allen aan gaan/proberen te houden.

Het derde thema: ik geef je de ruimte. Deze passen we dagelijks toe, wanneer we de schriften in het mandje leggen, bij de deur gaan staan, de jas pakken, tijdens het spelen bij thematisch en bij de voorleesstoel gaan zitten.

Het vierde en laatste thema voor de herfstvakantie: zeggen wat je vindt. Dit was best een moeilijk onderwerp voor de kinderen. Durf je dit eerlijk te zeggen, ook tegen je vriendje/vriendinnetje, en hoe zeg je dit dan? Hier zullen we nog regelmatig mee blijven oefenen. Er komen nu wel eens kinderen iets verontwaardigd bij ons om bijv. te vertellen dat hij/zij de tekening niet mooi vond en vond dat de letter niet netjes geschreven is. Ieder weet gelukkig  dat het wel goed is om iets eerlijk te noemen. Ook weet ieder dat je er niet verdrietig of boos over hoeft te worden. Kinderen hebben de volgende oplossingen bedacht: ik vind het een beetje wel mooi en een beetje niet mooi of ik vind het niet heel erg mooi of je hebt wel je best gedaan maar dat vind je nog een beetje moeilijk. Zoals u leest al hele tactvolle opmerkingen van kinderen uit groep 3.

Het thema waar we momenteel aan werken: ik ben boos en ik koel af. Dit gaat over oplossingen zoeken en bedenken hoe je kunt afkoelen. De kinderen en juffen vinden het een fijne en praktische methode. Het is zo leuk en leerzaam wanneer de kinderen zich bewust worden dat ze een Kwink toepassen. Ook leuk om te zien (nog incidenteel) dat ze elkaarerop wijzen wanneer ze die vergeten te gebruiken.

Knutselmiddag

Knutselmiddag in het teken van de Kinderboekenweek: griezelen. Op dinsdag 10 oktober hebben we allemaal gezellig iets engs geknutseld. We hebben enge happers gemaakt samen met maskers, spinnenwebben, spoken en heksen.

      


    

 

Paddestoelenfestival

Op maandag 9 oktober kwam er een meneer van het Groninger Landschap om ons te vertellen dat er zondag 15 oktober op Landgoed Ennemaborg een paddestoelenfestival wordt georganiseerd van 11 tot 17 uur. Het grote bos achter de borg staat vol met paddenstoelen. Ze zijn er in alle soorten en maten: groot, klein, dik en dun, rood, bruin, groen en geel. Er zijn elfenbankjes, boletten en zwammen. Bij veel paddenstoelen staan naambordjes zodat je kan zien hoe ze heten. Er staan nog vele andere activiteiten op het programma zoals: een verhalenverteller, een survivalprogramma en knutselen.

  

Wij zijn groep 3!

Wij zijn het schooljaar begonnen met 20 leerlingen in groep 3.

Wij heten: Anouk, Fabiënne, Fay, Ilya, Jarik, Jayh, Julia, Lars, Lizzy, Melody, Nadya, Pascal, Quinten, Romy, Sanne, Sem, Stijn de Vries, Stijn Horrel, Thijmen en Vivian.