Search

Sint Maarten

De kinderen hebben eerst een ontwerp gemaakt van een monster(tje) voor hun lampion. Daarnaast hebben ze de kleur bepaald hoe hun lampion eruit moest zien.



Hierna hebben ze het monstertje in elkaar geknutseld met papier maché. Het monstertje moest even drogen op een emmertje. Daarna mochten de  monstertjes naar eigen inzicht versierd worden.



Tot slot gingen de kinderen met hun monster lampionnetjes op de foto om het te showen.

 

Nationaal School ontbijt

Op donderdagochtend 9 november 2017 vond het jaarlijkse Nationaal Schoolontbijt voor de 15e keer plaats. Het thema van deze editie was:"Gezond ontbijten is geen kunst!". Op deze manier werd er aandacht besteed aan hoe leuk, lekker en makkelijk het is om de dag goed te beginnen.

Voor het schoolontbijt hebben de leerlingen een eigen placemat ontworpen.



Voor het schoolontbijt was er ruime keuze aan ontbijt producten. Op de tafels waren de vleeswaren en kaas al verdeeld.



De kinderen hadden er echt zin in om met z'n allen gezellig te ontbijten.

 

De kinderen hebben echt genoten van het gezamenlijk ontbijten!!

Kwink in groep 3

Dit jaar zijn we gestart met Kwink; de nieuwe methode voor sociale en emotionele vorming. We werken met de kinderen steeds 2 weken aan een lesdoel: deze "Kwink" (gedragsverwachting) wordt steeds aangeboden met een animatie teken filmpje. Na o.a. een kringgesprek hierover en een praktische oefening is het de bedoeling om deze gedragsverandering te verbinden aan situaties die zich dagelijks voordoen in de klas, gymnastiekzaal of plein. We noemen de Kwink regelmatig wanneer we deze terug zien bij de kinderen of wanneer we ermee gaan oefenen. En dan niet alleen de huidige Kwink maar ook die uit de vorige thema's. In klein poster formaat hangen ze op het magneetbord achter in de klas.

Het eerste thema: ik ga groeien: we hebben de kinderen uitgelegd dat je niet alleen groeit in de lengte of breedte maar ook in je doen en laten. Maar ook wanneer je iets geleerf hebt dat je daar best wel trots op mag zijn. De kinderen begrepen dit goed en geven nog regelmatig aan waar ze alweer in gegroeid zijn de afgelopen periode: het leren eten/proeven van groente, liever zijn voor je zusje, duiken, lezen, schrijven, minder ruzie met je mama, vriendjes maken op het plein of voetballen.

Het tweede thema: dit zijn onze afspraken (aardig zijn voor elkaar). Het accent ligt hierbij dan ook op elkaar. Zo laten ze elkaar regelmatig bij het toilet voorgaan wanneer er een erge nood heeft of even de jas of tas voor elkaar pakken. Tijdens dit thema hebben we ook samen met de kinderen de klassenregels/afspraken op papier gezet waar we ons allen aan gaan/proberen te houden.

Het derde thema: ik geef je de ruimte. Deze passen we dagelijks toe, wanneer we de schriften in het mandje leggen, bij de deur gaan staan, de jas pakken, tijdens het spelen bij thematisch en bij de voorleesstoel gaan zitten.

Het vierde en laatste thema voor de herfstvakantie: zeggen wat je vindt. Dit was best een moeilijk onderwerp voor de kinderen. Durf je dit eerlijk te zeggen, ook tegen je vriendje/vriendinnetje, en hoe zeg je dit dan? Hier zullen we nog regelmatig mee blijven oefenen. Er komen nu wel eens kinderen iets verontwaardigd bij ons om bijv. te vertellen dat hij/zij de tekening niet mooi vond en vond dat de letter niet netjes geschreven is. Ieder weet gelukkig  dat het wel goed is om iets eerlijk te noemen. Ook weet ieder dat je er niet verdrietig of boos over hoeft te worden. Kinderen hebben de volgende oplossingen bedacht: ik vind het een beetje wel mooi en een beetje niet mooi of ik vind het niet heel erg mooi of je hebt wel je best gedaan maar dat vind je nog een beetje moeilijk. Zoals u leest al hele tactvolle opmerkingen van kinderen uit groep 3.

Het thema waar we momenteel aan werken: ik ben boos en ik koel af. Dit gaat over oplossingen zoeken en bedenken hoe je kunt afkoelen. De kinderen en juffen vinden het een fijne en praktische methode. Het is zo leuk en leerzaam wanneer de kinderen zich bewust worden dat ze een Kwink toepassen. Ook leuk om te zien (nog incidenteel) dat ze elkaarerop wijzen wanneer ze die vergeten te gebruiken.

Knutselmiddag

Knutselmiddag in het teken van de Kinderboekenweek: griezelen. Op dinsdag 10 oktober hebben we allemaal gezellig iets engs geknutseld. We hebben enge happers gemaakt samen met maskers, spinnenwebben, spoken en heksen.

      


    

 

Paddestoelenfestival

Op maandag 9 oktober kwam er een meneer van het Groninger Landschap om ons te vertellen dat er zondag 15 oktober op Landgoed Ennemaborg een paddestoelenfestival wordt georganiseerd van 11 tot 17 uur. Het grote bos achter de borg staat vol met paddenstoelen. Ze zijn er in alle soorten en maten: groot, klein, dik en dun, rood, bruin, groen en geel. Er zijn elfenbankjes, boletten en zwammen. Bij veel paddenstoelen staan naambordjes zodat je kan zien hoe ze heten. Er staan nog vele andere activiteiten op het programma zoals: een verhalenverteller, een survivalprogramma en knutselen.

  

Wij zijn groep 3!

Wij zijn het schooljaar begonnen met 20 leerlingen in groep 3.

Wij heten: Anouk, Fabiënne, Fay, Ilya, Jarik, Jayh, Julia, Lars, Lizzy, Melody, Nadya, Pascal, Quinten, Romy, Sanne, Sem, Stijn de Vries, Stijn Horrel, Thijmen en Vivian.