Search

Bezoek Klinker: Het geheim van de schatkist

Het was de week van gezellige en leuke uitstapjes: op maandag de schoolreis en nu op donderdag ook nog naar een voorstelling in de Klinker. Door (groot)ouders werden we met auto's naar Winschoten vervoerd. De voorstelling werd gegeven in de kleine zaal, voor ieder wel heel knus en overzichtelijk.

Christie heeft vorige week een grote houten kist van haar opa gekregen, echter is de sleutel kwijt geraakt. Nu kan ze de kist niet open krijgen en weer ze niet wat er in zit. Terwijl ze samen met de kinderen oplossingen bedenkt om deze open te krijgen, krijgt ze op haar zolder onverwacht bezoek van de kapitein. En dan worden de kinderen meegenomen in de fantasie wereld van theater waarin alles mogelijk is: de schatkist wordt een zeilschip, het decor wordt een landschap, geluiden en muziek prikkelen de fantasie, de kapitein zoekt piraten en loopt over de stoelen door de zaal en de kanonskogels (ballen) vliegen door de zaal. De kinderen zingen mee, zwemmen mee en helpen mee met de oplossing. Na het vinden van het geheime wachtwoord STOEL, vinden 3 kinderen (Sofie, Stian en Thijmen) deze onder....hun stoel. De boot is weer een schatkist en zij mogen met behulp van de sleutel deze openen. Ieder kind mag op het toneel komen kijken naar de schat en er iets uitpakken: een snoepschelpje. Dit is tevens het einde van een leuke voorstelling. 

Alle kinderen hebben betrokken en enthousiast meegedaan. 

Schoolreisje naar Nienoord in Leek

 

Het was een top dag! Onze schoolreis naar Nienoord in Leek was zeer de moeite waard. Het weer was prachtig, de kinderen enthousiast en fijne hulpouders. We hadden een verzamelplek onder de bomen en de kinderen konden de hele dag ranja/water drinken. Het was niet druk en de kinderen hadden alle ruimte. Er waren prachtige klimtoestellen, glijbanen, ballenbak, tractor rijden, paardenbaan, waterspeelplaats, kinderboerderij en nog veel meer waar we nog niet aan toe zijn gekomen. Het leukste vonden ze het treintje, hier mochten ze 1 ritje in maken. 
De kleuters hadden allen een geel t-shirt aan van school, zodat we ze goed konden herkennen en het beschermde hen tegen de zon. Ook hebben we ze allemaal nog een keer ingesmeerd. Het eten was lekker, patat met snacks en als afsluiting een ijsje. De kinderen waren erg lief en genoten volop. De ooievaar was er ook: boven op een paal was het nest van de ooievaar met jonkies. Aan het eind nog een lekker stukje gewandeld door het bos naar de bus. Eenmaal in de bus waren de eerste kinderen al in slaap gevallen. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde schoolreis! Hulpouders bedankt!

    

 

 

Brandweervrouw op school

Sandra Hulzebos, van brandweer regio Delfzijl kwam bij onze kleuters in de klas om een gastles te geven. Ze vertelde over brandveiligheid in huis. Hierbij gebruikte ze de mascotte Smokey de brandweerhond.
Als Smokey gevaar ziet of vuur dan blaft hij (Smoky is de rookmelder). De kinderen mogen Smokey in een rugtas met voorleesboek, kleurplaat, praatplaten en multomap 2 nachtjes mee naar huis nemen (logeren). De bedoeling is dat oudes samen met de kinderen vragen over brandveiligheid thuis invullen en opdrachtjes gaan doen (werkboekje). We bundelen dit van alle kinderen en gebruiken dit in de klas. Later mogen ze dit werkboekje mee naar huis nemen. 
De kinderen waren erg betrokken na deze leerzame gastles.

De Waterwasmachine in groep 1 en 2

Willeke Bergman van het waterschap vertelde de kleuters op een boeiende wijze dat ons water schoongemaakt wordt door de 'Waterwasmachine': een wasmachine voor waterdruppels. Hierbij gebruikte ze de handpop 'Droppie' en ze vertelde een spannend verhaal over 'Droppie' en 'Spetter' die de weg van het water gingen volgen. Ze maakten het zichtbaar door proefjes te doen: allerlei dingen (modder, zeep, stenen) werden toegevoegd aan water. Hierna werden de stappen van de waterwasmachine uitgelegd:
1. Water komt door een grote zeef (kinderzeef), waarbij stenen e.d. eruit gezeefd worden.
2. Door een fiter (theedoek als filter) en dan gaat het water weer naar de sloot
3. Bacteriën worden toegevoegd die alle fijne stofjes opeten. Het schone water mag dan weer terug naar het kanaal. Totaal duurt dit 12 uur.
4. Drinkwater wordt vooral gemaakt van grondwater (water uit de lucht zakt in de grond en men pompt dit water op als het op een natuurlijke manier gezuiverd is). De zandlagen in de grond zuiveren het water van allerlei vieze dingen. 


Er werd ook verteld door Willeke dat je zuinig moet zijn met water, door; de kraan niet te lang aan te laten staan, kort te douchen en de spaarknop op je wc in te drukken. Om de kinderen te helpen om zuinig te zijn met ons water, komt er een knuffeltje van ‘Droppie’ op school die we mogen gebruiken in de klassen.

Groepen 1 en 2 naar de brandweerkazerne

Wij zijn op donderdag 7 juni met de kleuters naar de brandweerkazerne in Scheemda geweest. Het was een stuk lopen voor de kinderen, maar onderweg was er veel te zien en de kleuters hadden er zin in. Groep 1/2a ging als eerste naar de kazerne. In de loop van de ochtend is groep 1/2b gegaan. De kinderen kregen een rondleiding op de kazerne en uitleg over de werkzaamheden van de brandweer. Op school hebben wij het hier ook al een paar weken over gehad, de kinderen wisten daarom al veel over het onderwerp. De kinderen mochten; in de kleedkamer kijken, zichzelf even als brandweerman verkleden, in de brandweerauto zitten en de sirene laten gaan. Sommige kinderen vonden dit toch wel erg spannend. Verder hebben de kinderen nog met een brandweerslang op een pion gespoten, dit vonden ze geweldig. Gelukkig zat het weer mee, want het was lekker warm. Wij waren als juffen wel bang dat we ook nat werden gespoten, maar dit is gelukkig niet gebeurd. 
Tijdens een pauze hebben de kinderen ranja en een koekje van de brandweermannen gekregen. Zelf hadden wij ook nog een koekje en fruit meegenomen. Het was een zeer geslaagde en leerzame dag. Wij willen de brandweermannen nog erg bedanken voor hun gastvrijheid, het was helemaal top geregeld. En natuurlijk ook de hulpouders, want zonder hen was deze rondleiding niet gelukt. 

    

Eiki en Oeki hebben natte pootjes

Willeke Bergman van het waterschap vertelde aan de kleuters hoe Eiki en Oekie de eekhoorns, zich konden beschermen tegen het water. Een mooi verhaal werd voorgelezen over Eiki en Oekie die zorgden dat het water in de beek niet kon overstromen, door 'muurtjes' van zand te bouwen. Zo overstroomden de holletjes van de dieren ook niet. Jarno wist goed te vertellen, dat die 'muurtjes' 'dijken' genoemd worden. Aan het eind van het verhaal mochten de kleuters watergeluiden raadden, zoals; doucje, druppende kraan, gootsteen, regen, etc. Dit werd gedaan in de vorm van een geluidenbingo. De kleuters waren erg betrokken. Willeke bedankt voor je bezoek!


 

Wilde dieren

De afgelopen weken hebben de groepen 1/2a en 1/2b gewerkt over het thema 'wilde dieren'.
​De kinderen waren erg enthousiast over dit onderwerp, daarom is het ook bijna elk jaar een terugkerend thema. Op de gang werd een jungle restaurant ingericht. De kleuters maakten zelf eten voor het restaurant van allerlei materialen die ze vervolgens gingen verkopen. In groep 1/2a werd een 'Doe Zoo' nagemaakt, waar de kleuters de dierenknuffels gebruikten alsof het echte waren, zoals slangen om de nek doen en insecten aaien. In de klas stond ook een bak op de verteltafel waarin pandabeertjes allerlei avonturen beleefden. De leerlingen van groep 1/2b hebben zich prima kunnen vermaken met Playmobil, hiermee konden ze hun eigen dierenpark bouwen. In het begin van het thema hebben beide groepen in groepjes een plattegrond getekend en er vervolgens dierenverblijven op gebouwd. We hebben hier een verhaal aan vast gebreid. Ze moesten: 'Jasper' helpen om een nieuwe dierentuin te ontwerpen en deze ook een naam geven, zodat hij hoofdoppasser kon worden. En wat hebben ze geweldige plattegronden gemaakt en ze waren super trots natuurlijk, toen Jasper hun ideeën gebruikte voor zijn nieuwe dierentuin. De naam van Jaspers dierentuin die 'Zoekdierentuin' genoemd werd, was bedacht door Jason van groep 2b.

    

​Ook maakten alle kleuters een van een doos, een leefomgeving voor hun knuffel. Als afsluiting van dit thema vonden we het leuk om de ouders/verzorgers uit te nodigen en er een klein feestje van te maken. Onder het genot van een hapje en een drankje konden ze de werkjes bekijken van de kinderen. Het optreden van de kleuters waarbij de kinderen een dierendans lieten zien, was zeker het hoogtepunt van de middag. Wij hopen dat iedereen heeft genoten. De kinderen vonden dit thema en dierenfeestje in één woord: geweldig!

​Meer foto's staan in het foto album.

Onderzoekend leren in groep 2a

Onderzoekend leren hoort bij het verwerven van de 21e eeuwse vaardigheden. Bij het thema 'Ziek zijn' hebben de kinderen van groep 2a ontdekt welke botjes er in hun hand zitten door het doen van onderzoek. We gebruikten hierbij de Onderzoekscirkel (zie foto). Hieronder de uitwerking:

​Vraag bedenken: de kleuters van groep 2a mochten als werkje:

- hun hand omtrekken
- inkleuren met grijs
​- de botjes van hun hand erin plakken

​De vraag van de kinderen was:'Hoe zien de botjes van onze hand er uit'?

Plan maken: de kinderen kwamen met allerlei ideeën. Volgens Damian stond dat op You Tube bij 'botten in de hand'. Bram zei, dat hij thuis een boek had over het menselijk lichaam, hij zou mama er even naar vragen en ook op welke bladzijde het stond. Stian stelde voor om ons 'apparaat' in de klas (een soort microscoop) te gebruiken. Volgens Tess moest je er een foto van maken en is er in het ziekenhuis een röntgenapparaat waar je dat op kunt zien. 

​Aan de slag: er werd een foto gemaakt met de Ipad van de hand van Tess en deze foto werd uitgeprint. De kinderen zagen helaas géén botjes. Bij het 'apparaat' van Stian kon er geen hand onder, jammer genoeg. Tess had wel bedacht dat je een röntgenfoto in het ziekenhuis kon laten maken, maar dat zou volgens de groep 2 kinderen véél te duur zijn en als de dokter het niet nodig vindt, mag je dat niet doen, dus deze optie viel volgens hen af. BRam zou het boek dan maar meenemen van huis. Damian ontdekte dat we nog 'twee van die foto's' hadden in de doktershoek van een skelet. We hebben deze tegen het licht gehouden en zagen een schedel en iets met 5 botten. Ze hadden snel door dat dit geen hand kond zijn, maar een voet, omdat de botten alle 5 recht naar beneden hingen. Hierna bekeken we het filmpje op You Tube en de verwondering was groot toen ze de botjes in de hand zagen. Alle groep 2 kinderen waren laaiend enthousiast. Met behulp van het boek van Bram hebben ze toen de botjes met allerlei materialen in de omgetrokken hand geplakt. 

Vertel het ons: de kleuters mochten vertellen wat ze geleerd hadden: er zijn 2 grote botten in de arm, elke vinger heeft 4 botjes van groot naar klein en de duim heeft er 3 en in de handpalm zit een groepje botjes. Ze lieten vol trots hun zelfgemaakte 'röntgenfoto's' zien!

Kijk terug: de kinderen vonden dat ze slimme ideeën hadden bedacht voor het onderzoek en dat ze een antwoord op hun vraag hebben gekregen. Ze wilden ook nog leren hoe de botjes in de rest van het lichaam eruit zagen.

​Ik stelde voor om vaker een onderzoekje te doen, net als 'Professor Proefje' als we iets willen weten en dan gebruiken we de Onderzoekscirkel ook weer. Dat leek hen een goed idee! Ik heb genoten van zoveel enthousiasme en betrokkenheid!

    

 

Gezelschapsspelen

Op de vrijdagochtend zijn we met de kleuters uit groep 2 weer gestart met de gezelschapsspelletjes. Wanneer de kinderen op school komen, kunnen ze direct met hun groepje zoeken / plaats nemen en met het spel beginnen. Er hebben zich 7 moeders aangemeld om te helpen: Christy (moeder van Sofie), Grietje (van Ruben), Lavina (van Mara), Josien (Noor), Tanja (Nick), Noella (Jae-Lynn) en Mirjam (Thijmen). Heel erg fijn. Het groepje kinderen rouleert met de moeder langs de volgende spelen: Zwarte Pieten, Kroko-loko, het Speelhuis, Stippel / Taartenspel, Lotto en Bunny Hop. Na 6 weken hebben de kinderen met hun groepje alle spelletjes gespeeld. 
​Tot nu toe spelen de kinderen (met de moeder) met veel enthousiasme en plezier in hun groepje de spelletjes. 

    

  

​  
 

Project het ziekenhuis

In groep 1/2 is een aantal weken gewerkt over het ziekenhuis. Jaarlijks werken de leerkrachten van de groepen 1 en 2 van alle basisscholen in Scheemda samen met Peuterleut aan een gezamenlijk thema.

​Donderdag 29 maart wordt dit op de Annewieke afgerond middels een presentatie. 

​De kleuters waren erg enthousiast! Er was een ziekenhuis en apotheek als speelhoek, taal-en rekenactiviteiten, versjes enz.

​Ook werden er i.h.k.v. steam PROEFJES gedaan. Om bij de kinderen een ontdekkende en onderzoekende houding te ontwikkelen mochten ze zelf drankjes maken. 
3 verschillende kleuren ranja, mengbekers, trechters, flesjes en natuurlijke water... en mengen maar. De kinderen waren erg enthousiast; vooral de cola ranja!

      

    

  

Vogelspotters in groep 1/2A

Niet de Zwartkeellijster, maar mooie tuinvogels zoals de koolmees en het roodborstje werden gespot door de kinderen uit groep 1/2a. In de klas werd een ontdekhoekje gemaakt waar de kleuters alles leerden over vogels. De vogelgidsen, vetbollen, pindasnoer, vogels van klei, loep, veren, vogels die geluid maken, vogelboeken en andere interessante spullen, werden vaak bekeken en onderzocht. Bij deze hoek hoorde ook een plek waar de kinderen de vogels buiten, van dichtbij konden bekijken met allerlei verrekijkers. Op een lijstje kon afgevinkt worden welke vogel gespot werd.

    

​Hierna werd driftig gezocht in allerlei boeken naar de juiste vogelnaam. De oooh's en de aaah's heb ik vaak gehoord de afgelopen week. Natuurlijk leerden ze ook de namen van onze 'Hollandse' vogels zoals: koolmees, pimpelmees, roodborstje, houtduif, postduif, mus, specht en binnenkort nog veel meer. Ook het vogelgeluid dat daarbij hoort werd beluisterd.

​'Vogels in de winter' is het thema waar we nu over werken in groep 1/2. De vogelvoerbak, waar ervaringen werden opgedaan met allerlei rekenbegrippen zoals; meer, minder, vol, leeg, etc., werd vaak bezocht. Ook vinden kleuters het natuurlijk heerlijk om met dit vogelvoer te manipuleren. 

​De Koek en Zopiekraam was ook erg in trek. Vooral omdat er in het speellokaal geschaats mocht worden met 'pittenzakschaatsen' van juf Janet aan je voeten. 

​De leukste activiteit vonden de kleuters toch wel het tekenen van vogels. Ware kunstwerkjes werden er gemaakt en de aquarellen zagen er ongeveer zo uit:



​We werken nog een paar weken over dit mooie, uitdagende thema en daarna gaan groep 1 en 2 werken over het thema 'Ziek zijn'. Als u voor ons,  'ziekenhuisje met kraamafdeling' en onze 'apotheek in de klas', materialen heeft, zoals; doosjes, pleisters, verbandrollen, witte lakens, plastic potjes, doktersspullen, etc. dan zouden de kinderen dit erg leuk vinden. Ook als u zelf een mooi idee heeft hierover of materiaal (te leen) heeft, horen we dat graag. 

 

Bakken in groep 1/2

Op dinsdag 28 november hadden we een echte bakdag. De kleuters mochten bij 2 moeders uit de OR in het overblijflokaal van marsepein een letter versieren. Met de prachtigste creaties kwamen ze weer terug in de klas. Echt lekker eigen werk! Het perpernoten bakken hadden we in de klas georganiseerd. Tijdens een kringgesprek vertelden de kleuters welke ingrediënten we volgens hen nodig hadden: meel, boter, ei, kaas, pepernoten, speculaaskruiden en kleurstofjes. Nadat ze de juiste ingrediënten in de bakken hadden gedaan begonnen de moeders met het kneden. Ieder kind kreeg daarna een bal deeg en mocht zijn/haar eigen pepernootjes vormen. En nog even een klein stukje deeg proeven hoort er natuurlijk ook bij! In groepjes van 5 kinderen werd er een half uur lang flink gewerkt. De pepernootjes werden zeer verschillend van vorm: rond, plat, groot, piepklein, en perfect. Ieder kind kreeg zijn.haar eigen gemaakte pepernootjes 's middags mee naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor het plezierige helpen: Carola (moeder Evi), Felicity (moeder Daan en Ellen van de OR.

Thema Sinterklaas in groep 1/2A

Dat Sinterklaas een paard heeft dat Amerigo heet, weten alle kinderen. Hoe je een paard moet verzorgen, weten veel kleuters nog niet. Monique, de moeder van Glenn was zo gastbrij om alle kleuters van onze school uit te nodigen om paarden en pony's te komen bekijken op de manage 'Avinia Staete' in Midwolda. Ze had op donderdag 23 november een geweldig programma georganiseerd; paarden poetsen, pony's opzadelen, kunstjes doen op het houten voltigepaard en pony/paard rijden in de binnenbak. De kleuterjuffen waren erg verrast met zo'n leuk programma. Ook de kleuters waren er erg enthousiast over. Ze hebben daar veel geleerd over paarden en ze zagen ook hoe het in het echt was. Ik vond ze erg dapper, alle kinderen die er waren hebben namelijk op een pony of paard gereden, ook al durfden sommige dit eerst nog niet. Een prachtig gezicht, zulke kleine mensjes op die grote lieve paarden. Veel foto's van dit leuke uitje staan binnenkort in het fotoalbum op de site van obsjaarfke.

   

Op school maakten we nog een paardenstal op de gang. Compleet met echte borstels, stokpaardjes, paardentouwen, voer, boeken, gewonnen bekers, klompen en gelamineerde paardenpoep. Sommige kleuters durfden deze 'mest' niet op te pakken. Gelukkig lag er een schep en een kruiwagen. Ons topstuk was toch wel een bok met daarop bevestigd, een echt zadel, geleend van 'Avinia Staete'. De kinderen speelden zo leuk in deze hoek!

In de klas knutselden ze paardenboxen en bouwden alle kleuters een stal van kubussen en bouwstenen. Ook de little pony's kammen en borstelen was erg in trek. Ze speelden een prachtig rollenspel in het Sinterklaas paleis. Het hele ritueel van; schoen zetten, pieten die cadeautjes in de schoen stopten en het uitpakken ervan, werd keer op keer herhaald.

In de ontdekhoek stond een pepernotenmachine, gemaakt van rolletjes en buizen. Zelf pepernoten door de buisjes laten rollen was een leuke- en leerzame bezigheid. De bedoeling was dat de kinderen evenveel pepernoten door de 3 banen zouden laten vallen en dat ze dit in een zakje stopten voor de 3 pietjes van Sinterklaas, die graag strooipieten wilden worden. Het strooibakje op 5 december zal ook een pepernotenmachine zijn. Een stukje techniek hoort erbij!

 

Letter van marsepein

Samen met groep 1,2,3,4 en 5 een lekkere letter maken van marsepein. De kinderen vonden het zeer leuk om te doen en waren erg trots op hun werkje van marsepein. Bedankt voor de 2 flinke moeders die meehielpen!!

 
 

Kinderboekenweek in groep 1/2A

'De Gruffalo' is één van de griezels van de kinderboekenweek. Dit was ook het thema van de kleuters waar ze zich vier weken lang mee vermaakt hebben. De klas werd thematisch ingericht. Bij de verteltafel met het boek van 'De Gruffalo' en bijpassende vingerpoppetjes speelden Kyan en Thijmen het verhaal prachtig na. In de veranderhoek dronk kabouter Glenn kabouterthee en sloop ondertussen Jarno 'De Gruffalo' rond, die zich in zijn donkere Gruffalogrot verborg als de muis eraan kwam. In de zandtafel werd een 'griezelbos' gemaakt waar allerlei griezeltjes, zoals trollen en andere griezels elkaar tegenkwamen in spannende verhalen. Er waren genoeg verkleedkleren, van heksenjurken tot paddenstoelmutsen. Zelfs Sofie en Tess in hun verkleedpak herkende je bijna niet meer. In de griezelwinkel op de gang werden allerlei vreemde zaken verkocht; gruffalotongen, muizenstaarten, slagtanden, gifgroene wratten en geroosterde vos (uit het boek van De Gruffalo).

De mooie griezelboeken van dit thema werden weer uitgebreid gelezen, vooral bij ons leesmomentje van de dag: elke dag 10 minuutjes na het opruimen, boeken bekijken en bespreken. In de ontdekhoek mochten de kleuters sporen zoeken en stempelen van bekende bosdieren zoals de vos en de muis. De knutselhoek werd veel gebruikt voor het maken van prachtige Gruffalo's, vooral de meisjes van groep 1 werkten hier graag.

Tijdens het spelen in bovenstaande hoeken gebruiken de kinderen; rekenen, taal, motoriek en leren ze vooral hoe ze met elkaar om moeten gaan. Onze methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en groepsvorming, ondersteunt het samen spelen en werken in de klas.
Het geleerde uit deze methode werd goed toegepast door ze. Samen met de kinderen werden regels opgesteld voor de groep, zoals 'aardig zijn voor elkaar'. Hiervoor heb ik een 'Wij zijn aardig voor elkaar' potje in de klas gezet. We bedachten wat aardig zijn is voor hen en dit werd uitgetypt en op het potje geplakt. Elke keer als een kind vond dat een ander aardig deed, dan mocht dit kind een dopje in de 'Wij zijn aardig voor elkaar' pot doen. Komende donderdag is hij vol (ook met heel veel dopjes van de complimenten van juf erin) en dan gaan we met ons allen 'GRUFFALOTAART' eten. Een mooie gebakken, een echte! Ze verheugen zich er enorm op!