Search

Otje

Vol enthousiasme en plezier zijn we weer gestart met het laatste thema dit schooljaar: OTJE (boek van A.M.G. Schmidt). Gedurende 3 weken lezen we dagelijks een of twee verhalen voor uit het boek. We merken dat het verhaal nu echt bij de kinderen begint te leven. Ook kijken we twee keer per week een stukje van de film, deze laten we steeds bij het verhaal aansluiten. Door de klassenouders Janet en Femke is de speelhoek ingericht als restaurant Koperwiek en de keuk van Tos. Dit hebben ze prachtig gedaan! Hier wordt dagelijks intensief gespeeld door 4 kinderen (koks en obers) en 4 gasten. Deze week hebben we Musopia erbij aangeboden; het land waar muisjes veilig kunnen leven zonder katten en muizenvallen. Ook dit is een groot succes. Tevens hebben we deze week de zandtafel ingericht als plek waar je zandtaartjes kunt bakken en versieren. Vele liedjes over Otje en de muisjes en natuurlijk allerlei knutselactiviteiten aangepast over ons thema. De kinderen hebben als twee keer op een woensdagochtend fruit van huis meegenomen voor "De fruitschaal". Juf maakt dan net als Tos hier een kunstwerkje van en plaatst er 5 speellmuisjes tussen. Altijd is er dan een kleuter/gast die roept "oh muizen". Alle andere kinderen/gasten gaan dan gillend op hun stoel staan en de muisjes verstoppen zich gauw. Een groot succes qua lekker smullen en drama, vandaar dat we dit al twee keer hebben gedaan. We gaan volgende week in de klas nog lekkere wentelteefjes bakken die de kinderen echt in het restaurant mogen opeten. We zullen de tijd tot de zomervakantie zeker nog kunnen vullenmet de avonturen van Otje. 

    

Bezoek Klinker: Het geheim van de schatkist

 

Het was de week van gezellige en leuke uitstapjes: op maandag de schoolreis en nu op donderdag ook nog naar een voorstelling in de Klinker. Door (groot)ouders werden we met auto's naar Winschoten vervoerd. De voorstelling werd gegeven in de kleine zaal, voor ieder wel heel knus en overzichtelijk.

Christie heeft vorige week een grote houten kist van haar opa gekregen, echter is de sleutel kwijt geraakt. Nu kan ze de kist niet open krijgen en weer ze niet wat er in zit. Terwijl ze samen met de kinderen oplossingen bedenkt om deze open te krijgen, krijgt ze op haar zolder onverwacht bezoek van de kapitein. En dan worden de kinderen meegenomen in de fantasie wereld van theater waarin alles mogelijk is: de schatkist wordt een zeilschip, het decor wordt een landschap, geluiden en muziek prikkelen de fantasie, de kapitein zoekt piraten en loopt over de stoelen door de zaal en de kanonskogels (ballen) vliegen door de zaal. De kinderen zingen mee, zwemmen mee en helpen mee met de oplossing. Na het vinden van het geheime wachtwoord STOEL, vinden 3 kinderen (Sofie, Stian en Thijmen) deze onder....hun stoel. De boot is weer een schatkist en zij mogen met behulp van de sleutel deze openen. Ieder kind mag op het toneel komen kijken naar de schat en er iets uitpakken: een snoepschelpje. Dit is tevens het einde van een leuke voorstelling. 

Alle kinderen hebben betrokken en enthousiast meegedaan. 

Schoolreisje naar Nienoord in Leek

Het was een top dag! Onze schoolreis naar Nienoord in Leek was zeer de moeite waard. Het weer was prachtig, de kinderen enthousiast en fijne hulpouders. We hadden een verzamelplek onder de bomen en de kinderen konden de hele dag ranja/water drinken. Het was niet druk en de kinderen hadden alle ruimte. Er waren prachtige klimtoestellen, glijbanen, ballenbak, tractor rijden, paardenbaan, waterspeelplaats, kinderboerderij en nog veel meer waar we nog niet aan toe zijn gekomen. Het leukste vonden ze het treintje, hier mochten ze 1 ritje in maken. 
De kleuters hadden allen een geel t-shirt aan van school, zodat we ze goed konden herkennen en het beschermde hen tegen de zon. Ook hebben we ze allemaal nog een keer ingesmeerd. Het eten was lekker, patat met snacks en als afsluiting een ijsje. De kinderen waren erg lief en genoten volop. De ooievaar was er ook: boven op een paal was het nest van de ooievaar met jonkies. Aan het eind nog een lekker stukje gewandeld door het bos naar de bus. Eenmaal in de bus waren de eerste kinderen al in slaap gevallen. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde schoolreis! Hulpouders bedankt!

    

Groepen 1 en 2 naar de brandweerkazerne

Wij zijn op donderdag 7 juni met de kleuters naar de brandweerkazerne in Scheemda geweest. Het was een stuk lopen voor de kinderen, maar onderweg was er veel te zien en de kleuters hadden er zin in. Groep 1/2a ging als eerste naar de kazerne. In de loop van de ochtend is groep 1/2b gegaan. De kinderen kregen een rondleiding op de kazerne en uitleg over de werkzaamheden van de brandweer. Op school hebben wij het hier ook al een paar weken over gehad, de kinderen wisten daarom al veel over het onderwerp. De kinderen mochten; in de kleedkamer kijken, zichzelf even als brandweerman verkleden, in de brandweerauto zitten en de sirene laten gaan. Sommige kinderen vonden dit toch wel erg spannend. Verder hebben de kinderen nog met een brandweerslang op een pion gespoten, dit vonden ze geweldig. Gelukkig zat het weer mee, want het was lekker warm. Wij waren als juffen wel bang dat we ook nat werden gespoten, maar dit is gelukkig niet gebeurd. 
Tijdens een pauze hebben de kinderen ranja en een koekje van de brandweermannen gekregen. Zelf hadden wij ook nog een koekje en fruit meegenomen. Het was een zeer geslaagde en leerzame dag. Wij willen de brandweermannen nog erg bedanken voor hun gastvrijheid, het was helemaal top geregeld. En natuurlijk ook de hulpouders, want zonder hen was deze rondleiding niet gelukt. 

    

De brandweer op bezoek in groep 1/2b

Het thema brandweer blijkt een leuk en interessant thema voor de kinderen. Veel kinderen kunnen er vanaf het begin al wel iets over vertellen in de klas. Bij dit thema hoort natuurlijk ook lekker spelen met water en dit past dan ook helemaal bij het weer: zonnig en warm. We starten dit thema met een bezoek van 2 stoere brandweermannen in onze klas. Ze kwamen volledig in brandweeroutfit de klas in: laarzen, handschoenen, helm en brandweerkleding. Ook heeft 1 brandweerman zijn masker nog opgezet waaraan de fles met samengeperste lucht was gekoppeld. We starten met een vragenrondje van de kinderen aan de brandweermannen: deze gingen over een brandweerhond, waarom deze kleding, reeën redden uit het water, hoe red je mensen, woon je in de kazerne en waarom gebruik je een brancard.
Een van de brandweermannen liet zien hoe snel je je moest kunnen aankleden. De mannen vertelden de kinderen waarom ze altijd met hun tweeën waren. Ook mocht ieder aan een handschoen voelen en hebben we de pieper en zaklantaarn nog gezien. Na de uitleg in de klas mochten de kleuters naar de brandweerwagen; die op de parkeerplaats stond. Ieder kind mocht in de wagen zitten op de plaats van de brandweermannen en even spuiten met de slang / straalpijp. Dat werd een prachtig waterballet: door het warme weer was het natuurlijk erg leuk om onder de waterstraal door te lopen. Ook werd tot slot de sirene nog even aangezet. Voor mee naar huis kregen de kinderen een bouwplaat van de brandweerauto en kleurplaat mee.
Voor de kinderen en hun juf een super ochtend.

  

  

Wilde dieren

De afgelopen weken hebben de groepen 1/2a en 1/2b gewerkt over het thema 'wilde dieren'.
​De kinderen waren erg enthousiast over dit onderwerp, daarom is het ook bijna elk jaar een terugkerend thema. Op de gang werd een jungle restaurant ingericht. De kleuters maakten zelf eten voor het restaurant van allerlei materialen die ze vervolgens gingen verkopen. In groep 1/2a werd een 'Doe Zoo' nagemaakt, waar de kleuters de dierenknuffels gebruikten alsof het echte waren, zoals slangen om de nek doen en insecten aaien. In de klas stond ook een bak op de verteltafel waarin pandabeertjes allerlei avonturen beleefden. De leerlingen van groep 1/2b hebben zich prima kunnen vermaken met Playmobil, hiermee konden ze hun eigen dierenpark bouwen. In het begin van het thema hebben beide groepen in groepjes een plattegrond getekend en er vervolgens dierenverblijven op gebouwd. We hebben hier een verhaal aan vast gebreid. Ze moesten: 'Jasper' helpen om een nieuwe dierentuin te ontwerpen en deze ook een naam geven, zodat hij hoofdoppasser kon worden. En wat hebben ze geweldige plattegronden gemaakt en ze waren super trots natuurlijk, toen Jasper hun ideeën gebruikte voor zijn nieuwe dierentuin. De naam van Jaspers dierentuin die 'Zoekdierentuin' genoemd werd, was bedacht door Jason van groep 2b.

    

​Ook maakten alle kleuters een van een doos, een leefomgeving voor hun knuffel. Als afsluiting van dit thema vonden we het leuk om de ouders/verzorgers uit te nodigen en er een klein feestje van te maken. Onder het genot van een hapje en een drankje konden ze de werkjes bekijken van de kinderen. Het optreden van de kleuters waarbij de kinderen een dierendans lieten zien, was zeker het hoogtepunt van de middag. Wij hopen dat iedereen heeft genoten. De kinderen vonden dit thema en dierenfeestje in één woord: geweldig!

​Meer foto's staan in het foto album.

Fruitschaal

Als afsluiting van het thema ziek zijn hebben we op een dinsdagochtend in de klas een lekkere fruitschaal gemaakt. Alle kinderen hadden iets van fruit meegebracht voor op de fruitschaal: mango, druiven, bananen, mandarijnen, peren, sinaasappels, appels en aardbeien. Bij het binnen komen legden de kleuters direct hun meegebracht fruit op de schaal. Regelmatig werd er deze ochtend aan mij gevraagd wanneer het tijd was om te gaan eten, het zag er ook zo lekker en mooi uit. Nadat om 10.00 uur alles in stukjes/partjes gesneden was en klaar op de schaal lag, kon het smullen beginnen. 

    

Gezelschapsspelen

Op de vrijdagochtend zijn we met de kleuters uit groep 2 weer gestart met de gezelschapsspelletjes. Wanneer de kinderen op school komen, kunnen ze direct met hun groepje zoeken / plaats nemen en met het spel beginnen. Er hebben zich 7 moeders aangemeld om te helpen: Christy (moeder van Sofie), Grietje (van Ruben), Lavina (van Mara), Josien (Noor), Tanja (Nick), Noella (Jae-Lynn) en Mirjam (Thijmen). Heel erg fijn. Het groepje kinderen rouleert met de moeder langs de volgende spelen: Zwarte Pieten, Kroko-loko, het Speelhuis, Stippel / Taartenspel, Lotto en Bunny Hop. Na 6 weken hebben de kinderen met hun groepje alle spelletjes gespeeld. 
​Tot nu toe spelen de kinderen (met de moeder) met veel enthousiasme en plezier in hun groepje de spelletjes. 

  

  

  

Project het ziekenhuis

In groep 1/2 is een aantal weken gewerkt over het ziekenhuis. Jaarlijks werken de leerkrachten van de groepen 1 en 2 van alle basisscholen in Scheemda samen met Peuterleut aan een gezamenlijk thema.

​Donderdag 29 maart wordt dit op de Annewieke afgerond middels een presentatie. 

​De kleuters waren erg enthousiast! Er was een ziekenhuis en apotheek als speelhoek, taal-en rekenactiviteiten, versjes enz.

​Ook werden er i.h.k.v. steam PROEFJES gedaan. Om bij de kinderen een ontdekkende en onderzoekende houding te ontwikkelen mochten ze zelf drankjes maken. 
3 verschillende kleuren ranja, mengbekers, trechters, flesjes en natuurlijke water... en mengen maar. De kinderen waren erg enthousiast; vooral de cola ranja!

      

    

  

Baby Guus in bad

Bij dit leuke en leerzame thema gezondheid / ziekenhuis hebben we ook een kraamafdeling bij ons ziekenhuisje gemaakt. Het baby broertje van Evi is nu 7 weekjes oud en gaat op dinsdagochtend 13 maart in de klas in bad. De kinderen hadden zich hier al 6 dagen lang op verheugd en ....... het was een groot succes.
​Toen Guus alle kleertjes uit had zeiden enkele kleuters spontaan: Oh, kijk eens het is een jongentje!

Kijk voor alle foto's in het fotoalbum.

    

 

Thema (vogels in) de winter groep 1/2B

Voor ons en de kinderen was het erg fijn dat het bij aanvang van dit thema iets winters was: een dag sneeuw en enkele dagen lichte vorst. De vetbollen en de pinda-netjes deden in het weekend hun werk en op maandag zaten de koolmeesjes en musjes in de struiken bij school. In de klas is voor het raam een vogel kijkhoek gemaakt waar de kleuters de vogels kunnen bekijken met verrekijkers. Voor het raam staat een voederplank met allerlei lekkers voor de vogels. Vol enthousiasme komen de kinderen zeggen dat er een pimpelmees of koolmees bij de vetbol zit. Op deze wijze hoor je ook dat ze er veel van leren. Ook het digi-bord hebben we op een dag in de klas geplaatst en zagen we van dichtbij vele koolmeesjes, pimpelmeesjes en bonte spechten aan de vetbollen en pinda's pikken.
In de klas spelen de kinderen erg leuk met de dieren en vogels van de wintertafel. Bij de kleihoek hadden we veertjes en oogjes aangeboden en worden de mooiste vogels gemaakt. Er staat een grote bak vogelzaad om mee te voelen en om mee te wegen. In de leeshoek hebben we vele informatieboeken over vogels geplaatst. Ook de winterwinkel doet het erg goed. In de kledingzaak kopen ze de winterkleding: jassen, wanten, sjaals en mutsen. Ze staan zich voor de passpiegel te verkleden. Sommige colsjaals worden als jurkje gebruikt. Omdat schaatsen op natuurijs tot nu toe niet mogelijk was hebben we voor onze kleuters in school maar een ijsbaantje gemaakt. Met in de gang onze Koek en Zopie kraam en in het speellokaal hebben we op het voorste deel een baan afgezet om te schaatsen. Van washandjes gevuld met rijst waren "glijschaatsen" genaaid, waarmee de kinderen al veel plezier hebben gehad. In de Koek en Zopie wordt van alles gekocht. Zo is er lekkere thee en chocolademelk, een broodje worst of koek. Het schaatsen hebben we eerst met de klas geoefend tijdens het leren van het liedje schaatsen rijden. De kinderen hebben natuurlijk ook liedjes over vogels voeren geleerd, enkele vogel soorten (koolmees, pimpelmees, huismus, merel, spreeuw, kraai) en de woordenschat is weer verder uitgebreid. De letter p (pimpelmees en pinda's) en de w (winter en wanten) hebben we behandeld en hangen nu ook aan onze letterlijn.

​Volgende week is alweer onze laatste week dat we over dit thema werken. Daarna gaan wij ons weer voorbereiden op een nieuw thema: ziek zijn.

​Op dinsdag 23 januari heeft Evi uit onze groep een broertje gekregen. Zijn naam is Guus en volgens Evi is hij nu al heel lief. Wij wensen de familie nog veel geluk en plezier samen.

   

  
 

Kerstdiner

     


     

   

Pieten op bezoek in groep 1/2B

Dinsdagmiddag 23 november kwamen de kinderen die op de gang speelden vol vuur de klas in gerend. Er gingen 2 echte Zwarte Pieten naar de klas van juf Ineke. Binnen de kortste tijd stonden bijna alle kinderen uit mijn klas op de gang; heel verbaasd en hoe spannend griezelig was dit. Nadat ik noemde dat ze dan vast en zeker ook straks bij ons in de klas zouden komen ging ieder weer vrij rustig spelen. Na 10 minuten waren ze ineens ook in onze groep. De kinderen bleven gezellig spelen en 1 Piet speelde leuk mee. De andere Piet zat vrolijk in de kring met enkele kinderen te praten. Ieder kreeg een handvol pepernoten en schuimpjes. 2 meisjes uit groep 1 vonden het best een beetje spannend en kwamen bij mij staan/zitten. Na 10 minuutjes moesten de Pieten weer verder en we zwaaiden ze uit. Ik keek tevreden rond en bedacht me hoe fijn dit was verlopen en hoe blij de kinderen hadden gereageerd. Terwijl ik door de klas liep voelde ik ineens 2 handjes om mijn benen. Ik keek naar beneden en daar zat Gyan onder de kleitafel met verschrikte ogen. "Juf, zijn ze nu weg": vroeg hij, "ik vond het griezelig". Dit mannetje gauw op mijn schoot genomen en geknuffeld. We hebben samen de deur van de klas open gezet en toen de Pieten langs ons lokaal naar buiten liepen heb ik gauw nog schuimpjes voor hem gevraagd. Gyan zat op mijn stoel en keek van veilige afstand toe. Als met al best een enerverende  middag zo!

Bakken in groep 1/2

Op dinsdag 28 november hadden we een echte bakdag. De kleuters mochten bij 2 moeders uit de OR in het overblijflokaal van marsepein een letter versieren. Met de prachtigste creaties kwamen ze weer terug in de klas. Echt lekker eigen werk! Het perpernoten bakken hadden we in de klas georganiseerd. Tijdens een kringgesprek vertelden de kleuters welke ingrediënten we volgens hen nodig hadden: meel, boter, ei, kaas, pepernoten, speculaaskruiden en kleurstofjes. Nadat ze de juiste ingrediënten in de bakken hadden gedaan begonnen de moeders met het kneden. Ieder kind kreeg daarna een bal deeg en mocht zijn/haar eigen pepernootjes vormen. En nog even een klein stukje deeg proeven hoort er natuurlijk ook bij! In groepjes van 5 kinderen werd er een half uur lang flink gewerkt. De pepernootjes werden zeer verschillend van vorm: rond, plat, groot, piepklein, en perfect. Ieder kind kreeg zijn.haar eigen gemaakte pepernootjes 's middags mee naar huis. Nogmaals heel erg bedankt voor het plezierige helpen: Carola (moeder Evi), Felicity (moeder Daan en Ellen van de OR.

Nieuwsbrief

Het is weer een spannende tijd voor de kinderen. Sinterklaas is eindelijk weer in Nederland. We hebben alweer leuke werkjes met de kinderen gemaakt.

Zoals jullie allemaal hebben kunnen zien, hebben we weer leuke hoeken voor de kinderen gerealiseerd. In de klas is er een Sinterklaashoek waar de kinderen hun schoen kunnen zetten en cadeautjes kunnen inpakken. Er is een pepernoten fabriek waar ze pepernoten in een soort machine doen (d.m.v. wc rollen). Op de zandtafel kunnen de kinderen huisjes van zand maken en we hebben in de gang een stal gemaakt waar de kinderen veel kennis op hebben gedaan over het verzorgen van een paard. Ook konden ze op een zadel zitten dat op een bok stond. 

 

Op donderdag 23 november zijn we naar de manege  Avinia Staete  in Midwolde geweest. Om te beleven hoe het er in een echte stal aan toegaat. De kinderen waren erg enthousiast. 

Er waren 4 onderdelen waar ze iets konden doen. Zo was er paardrijden, kunstjes doen op een houten paard, borstelen en opzadelen. Er werden dus 4 groepen gemaakt. Om het kwartier gingen de kinderen wisselen. Op het paard rijden vonden 

de meeste kinderen wel het leukste om te doen. 

Vooral wanneer ze in draf mochten rijden. Ook de ouders die de groepjes begeleidden waren erg enthousiast. Wij willen de ouders die hebben geholpen hierbij bedanken voor het vervoer en begeleiden van de groepjes. Super gedaan. En nu tellen we de dagen af voor het Sinterklaasfeest op 5 december.

   

 

Letter van marsepein

Samen met groep 1,2,3,4 en 5 een lekkere letter maken van marsepein. De kinderen vonden het zeer leuk om te doen en waren erg trots op hun werkje van marsepein. Bedankt voor de 2 flinke moeders die meehielpen!!

 

De Gruffalo in groep 1/2B

In groep 1 en 2 weken we over het boek de Gruffalo en dat de kinderen enthousiast zijn, zie je en hoor je zo.
Het thema sluit prima aan bij "lekker eng" van de de Kinderboekenweek, want de Gruffalo lust geroosterde vos, slangenpastei en uilencake.
Het boek is in rijmvorm en dus rijmen we dagelijks met groep 2b en de kinderen uit groep 1b leren dit spelenderwijs en rijmen al iets mee.
We willen al meerdere woorden rijmen en deze worden vaak gesteld, ook worden aan de groepen t.a.v. rijmen verschillende eisen gesteld.
Groep 2 rijmt met bestaande woorden, zoals vos-mos-bos-los en groep 1 rijmt met nonsens-woorden, zoals vos-gos en vos-kos.
Ook hebben we de letters g(ruffalo) / s(lang) / v(os) geleerd en door de groep 2 kinderen werden deze ook geboetseerd.
In de verschillende hoeken spelen de kinderen griezelig enthousiast: in de griezelwinkel, het Gruffalo bos en de natuurhoek achter de kast.
Bij de kinderen uit onze klas is de Gruffalo dans helemaal favoriet: met linten op de muziek als slang, vos, uil en muis is wat je ziet.
Zo gauw de muziek is afgelopen roepen de kinderen: nog een keer waarop ik dan vrolijk zeg:"goed, morgen doen we het weer".
Bij het tikspel spelen ze ook heel graag: er zit een Gruffalo in het bos en met muziekinstrumenten gaan de kinderen ook helemaal los.
Gistermiddag stond er een lekkere verrassing in de klas, hiermee waren dan ook echt alle kleuters in hun sas.
Het was een Gruffalo taart: echt prachtig om te zien en dat deze ook heerlijk smaakte bleek vrij vlot bovendien.
Ook wordt met dit thema de lampion gemaakt en ziet u de Gruffalo wanneer u de deur openmaakt.

   

Thema: ZOMER

Na 6 weken mochten we eindelijk weer naar school. Voor sommige kinderen duurde de vakantie echt te lang (hoorde we van enkele ouders). Veel kinderen vonden het dan ook prima om weer naar school te gaan. Met de vakantie nog vers in het geheugen zijn we gestart met het thema vakantie/ijssalon. De eerste week hebben we rustig aan gedaan, zodat de kinderen langzaam weer konden wennen aan het ritme van school. In deze week ook nog geen verplichte activiteiten, maar kennis maken met de nieuwe klas en hoeken. Ze mochten ook zelf beslissen wat ze aansprak: een werkje (zonneklep) maken, verven over de vakantie of spelen in de hoeken die de juffen hadden gemaakt. Zo was er een zwembad op de gang, in de klas een ijssalon en een kampeerhoekje. Hier konden de kinderen ook barbecueën met marshmallows en er was een watertafel en na 2 weken een zandtafel. Vanaf de tweede week zijn we weer begonnen met het reguliere (weektaken) programma. De weektaken bestaan uit verplichte-en vrijwillige werkactiviteiten. In de loop van het jaar nemen de verplichte werkjes verder toe. Juf Janet heeft 2x ijs gemaakt met de kinderen waar ze lekker van hebben gesmuld. De eerste keer met de blender (perzikijs favoriet) en de tweede keer is er met de ijsmachine aardbeienijs gemaakt. Alle kinderen kwamen voor de tweede keer nog een schepje ijs halen. Na de vakantie zijn er ook een paar nieuwe kinderen bijgekomen in de klas en wij wensen dat ook zij een fijn jaar bij ons zullen hebben. Zoals jullie weten is Dave vorig jaar veel ziek geweest en heeft hij een behandeling ondergaan. Deze behandeling is aangeslagen en hij is inmiddels herstellende. Naar schatting zal dit nog tot februari duren en tot die tijd zal Dave met regelmaat niet op school zijn. Wij wensen hem en zijn familie nog veen sterkte toe de komende tijd en we hopen dat hij er snel weer bovenop komt.