Search

Sinterklaas en zijn Pieten

Groep 6 heeft Sinterklaas gevierd in de klas met gedichten en surprises. Wat waren er mooie surprise en prachtige gedichten. Alle kinderen hadden erg hun best gedaan!! We hebben een leuk spel gedaan in de klas, met verschillende opdrachten.

Iedereen was erg blij met zijn/haar cadeau en de surprise. Uiteraard kwamen de Sint en zijn Pieten nog even bij ons in de klas. Terwijl Sinterklaas met de kinderen in gesprek was, ging er een Piet zomaar aan het bureau van de juf zitten en een andere Piet bemoeide zich met het spel! Ook was er een Piet die alle kinderen maar 1 pepernootje gaf, zij legde het pepernootje op het hoofd van de kinderen en bij Amber verstopte zij de pepernootjes zelfs in haar mooie kapsel. Doordat iedereen even werd afgeleid door de andere Pieten waren er twee Pieten het hele bord in de war aan het maken!!!! Alle dagritmekaarten hingen door elkaar en er stond ook op geschreven dat de kinderen een keer extra naar gym mochten. 

Juf ging met Sinterklaas in overleg en vroeg hem of deze Pieten om half 1 even konden nablijven, om zo samen alles weer op te ruimen. Helaas hadden de Pieten en de Sint het daar te druk voor, dus nu gaat groep 6 en juf dit donderdag toch maar zelf even weer in orde maken, het is niet anders. Iedereen begreep ook wel dat de Sint en zijn Pieten juist vandaag, met pakjesavond, echt geen tijd hadden om op te ruimen. Wij waren heel blij dat zij er waren en het was een gezellige dag in groep 6, met lekkere koeken en ranja. 

  
 

Nieuws uit groep 6

We werken met de methode Blink, zoals jullie weten. We kiezen steeds een nieuw thema dat past bij de periode. Daarom hebben we (de juffen van groep 4, 5 en 6) er nu voor gekozen om het Thema Wereldrestaurant in te zetten. In dit thema draait het om eten, proeven, eetgewoontes en leren we dat smaken kunnen verschillen. Zo hebben we geleerd dat de Romeinen best wel konden genieten van een Flamingotongetje (ja, u leest het goed!) en dat dit een delicatesse was, maar ook waren zij dol op pauw dit stond bij hun op het menu. Zij aten dat zoals wij nu kip eten. 

Daarna gingen we aan de slag met het land India, de kinderen konden allerlei specerijen proeven en chilipeper hoorde daar ook bij, waardoor sommige kinderen toch even gingen blussen bij de kraan.

   

Om dit thema nog uitdagender te maken, hebben de juffen van groep 4, 5 en 6 de handen in een gestoken en zo kwamen zij op het idee om met de kinderen een hapjescarrousel te organiseren. Zo kunnen de kinderen zelf allerlei gerechtjes (zonder pauw of flamingo) maken. 

De kinderen werken daarbij in groepjes en gaan diverse hapjes zelf klaarmaken en uiteraard lekker opeten. We hebben er voor gezorgd dat er hapjes zijn uit diverse landen. Zo komen we langs België, Mexico, Frankrijk, China en uiteraard hebben we ook een "standaard" Nederlands hapje.

De ouders van de kinderen uit groep 4,5 en 6 krijgen nog een brief van de juffen, zodat u precies weer wat de bedoeling is. 

Activiteiten in groep 6

De lessen Duits vinden de kinderen heel erg leuk! Dit werd extra duidelijk toen de juf afgelopen maandag niet kon komen, omdat zij ziek was. De kinderen waren daar even wel wat sneu van. We hebben de namen van dieren in het Duits geleerd en de onderdelen van het lichaam, maar ook over de meubels en kamers in ons huis. Juf Francis neemt ook elke week Karl mee, hij is haar assistent en erf opzoek naar liefde. http://elena-learning.eu/ Juf Francis maakt gebruik van deze link, zo kunt u ook even samen met uw kind zien wat we doen tijdens de lessen Duits.

 

 

 


Dat sluit mooi aan bij het thema Vriendschap van de Kinderboekenweek, rond dit thema hebben we veel leuke activiteiten gedaan, zoals een speurtoch naar vriendjes in boeken en een foto speurtocht, waarbij de kinderen moesten zeggen welke foto bij welke juf of meester hoort. Dit was nog best lastig, want welke hond hoort nu bij welke juf en wie is nou de ECHTE fan van de FC?

Voor de vakantie hebben we het Thema Aardse elementen van de methode Blink afgesloten, de kinderen hebben een goede presentatie gegeven over hun gekozen onderwerp. Zij kunnen u nu alles vertellen over aardbevingen, vulkanen, wolken, regen en tornado's. 


De kinderraad heeft afgelopen woensdag haar eerste vergadering gehad, onze klas wordt daarin vertegenwoordigd door Jasmien en Marit, dat vinden wij erg fijn. Zij nemen ideeën vanuit de klas mee naar deze overleggen en vertellen dan aan de klas wat eruit de vergadering is gekomen.

Nu de vakantie weer voorbij is zijn we weer lekker bezig in de klas en werken we aan de lampion, we denken alvast na over de spreekbeurt en boekbespreking. Uiteraad krijgt u hierover nog meer informatie, uw kind krijgt dit mee naar huis. 

The Daily Mile

De groepen 5 en 6 lopen, als het weer het toelaat, 3x per week The Daily Mile. Het idee van The Daily Mile is simpel; 3x per week onderbreken de kinderen hun les vijftien minuten lang om buiten, in hun eigen tempo, een rondje te rennen of te joggen met hun klasgenoten. Als ze weer terug zijn, hebben ze meer energie voor de rest van de lessen. Het is dus geen verloren schooltijd maar het levert juist tijd op. Groep 5 en 6 vinden het leuk om te doen, veel bewegen is gezond en goed voor de concentratie. Meer bewegen maakt gezonder!!!