Search

Leesbingo

Vanaf de herfstvakantie tot 11 januari vond de Leesbingo plaats. De Leesbingo is een leesactiviteit om lezen te stimuleren onder de kinderen. Voor elke keer lezen (+/- 10 minuten) werd er een vakje aangekruist. Ook diende er een foto van het kind gemaakt te worden tijdens het lezen.

Na de voorjaarsvakantie werden aan de kinderen die mee hebben gedaan aan de Leesbingo een presentje uitgereikt. Stian, Tess, Bram, Feline, Noor en Mara kregen een vaantje uitgereikt door juf Olga. Het boek dat werd verloot onder de deelnemers is gewonnen door Mara.

    

Valentijnsdag

Deze dag zijn we gestart in groep 3 met een kringgesprek/filosoferen over verliefd zijn en vriendschap met behulp van materiaal van de filosofeer juf. In de klas kregen enkele kinderen een Valentijnskaart, dus een actueel onderwerp. Met filosoferen is bij de kinderen bekend dat wat ze zeggen nooit fout kan zijn. De kinderen beginnen direct met begrippen zoals verkering, verliefd, op elkaar zijn, houden van en vrienden zijn. Gezamelijk verklaren ze de begrippen:
Verliefd zijn ben je op 1 ander kind en dit kun je zeggen maar ook als verrassing houden. Er kunnen best 2 kinderen op hetzelfde kind verliefd zijn.
Verkering heb je wanneer je met elkaar gaat daten, shoppen en naar de bioscoop. Dit weet je dan altijd van elkaar en dan ga je ook kussen.
Op elkaar zijn is eigenlijk hetzelfde als verliefd zijn.
Houden van doe je niet alleen van je familie maar je houdt ook van je huisdier of van sporten, eten of speelgoed zoals je computer. 
Vrienden ben je met heel veel kinderen uit de klas of met je neefjes of buurkinderen. Vrienden kunnen wel eens ruzie maken maar nooit lang.
Dan komt het gesprek spontaan op de papa's en mama's: die houden van elkaar en zijn daarom getrouwd. Maar dan blijkt dat sommige papa's en mama's nooit getrouwd zijn. Q. Weet eigenlijk niet of zijn ouders getrouwd zijn; dan hangt er een trouwportret boven de bank zegt L. Nee hoor, die staat bij ons op zolder zegt N. Dat kun je zien, dan hebben ze een ring om weer S. Kijk maar, juf Janet is getrouwd. Maar zij heeft 2 ringen om zegt J., juf ben jij 2x getrouwd? Nee weet S. die ene is een trouwring en die andere vindt ze gewoon mooi. Dan beginnen ze namen te noemen van kinderen die verliefd zijn en eigenlijk weten ze dat goed van elkaar. B. zegt dat hij het niet gaat vertellen omdat het zo een leuke verrassing blijft. Dan laat juf nog afbeeldingen zien (bijv. de koning, oma. Sinterklaas, een zwerver) en mogen de kinderen vertellen of je daar ook verliefd op kunt zijn/van kunt houden of vrienden mee worden. Na dit open gesprek gaan we in het rekencircuit hartjes vouwen voor elkaar. 


 

Timmeren voor kalenderblokje

In de klas houden we samen met de kinderen ook de data bij: de datum, dag, maand en seizoen. De kinderen zorgen er altijd voor dat de juiste datum genoteerd staat. Ook krijgen de kinderen een kalendertje aan het begin van het nieuwe jaar. Dit jaar hebben we een standaard van hout versierd d.m.v. spijkertjes timmeren met figuurtjes en elastiekjes. De kinderen hebben enthousiast gewerkt en getimmerd. 
Hierbij het resultaat

   

   

Voorleesontbijt

De Nationale Voorleesdagen worden altijd geopend met het Voorleesontbijt. In groep 3 werd ook voorgelezen: door de opa van Sofie voor het ontbijt, daarna gezellig samen ontbijten en wanneer alles bijna op is komt de mama van Nick ons nog gezellig voorlezen. Alle kinderen hebben rustig zitten luisteren en gezellig en goed gegeten. Voor ieder een gezellige start van deze woensdag. 

   

   

Letterfeest

Op de laatste vrijdagochtend voor de Voorjaarsvakantie hebben we met de kinderen een Letterfeest gehouden. Nadat alle letters en klanken behandeld zijn, is het tijd voor de letterspeurtocht. In de gang en in het speellokaal hebben we 28 verschillende opdrachten verspreid opgehangen. Alle kinderen gingen vol enthousiasme met antwoordformulier en potlood op eigen tempo langs de opgaven. De kinderen mochten samenwerken maar ook de opdrachten alleen maken mocht natuurlijk. Er werd heel wat gezocht, gevraagd, gelachen en gerend door de gang. Nadat alle opdrachten gevonden waren en alle antwoorden genoteerd, mochten ze in de klas de laatste opdracht uitvoeren. Ieder kind heeft het letterdiploma verdiend en gekregen. Daarna hebben we nog een spannend spel woorden-bingo gespeeld. 

   

   

 

 

Een puppy op visite in groep 3

    

  

Judo

Op maandag 4 februari hebben wij een toernooitje gehouden. Kijk voor meer foto's in het fotoalbum.

    

Kerststukjes maken

Op de laatste vrijdag voor de Kerstvakantie hebben de kinderen een kerststukje gemaakt. Het gezellig extraatje hierbij was dat ze geholpen werden door hun papa of mama of oma. De kinderen kwamen om 11.45 uur terug in de klas van een dansles (Kerstfeest is cool van Kinderen voor Kinderen) door dansjuf Chantal en zagen hierbij al hun papa/mama/oma bij hun tafeltje staan. In de klas hadden we nog allerlei leuke versieringen en stekertjes, echter ook had ieder zelf nog van alles mee. Het was een hele gezellige en geslaagde activiteit; bedacht en georganiseerd door onze klassenouders. Super!

  

Hartje voor Jaarfke in Actie

De kinderen van groep 3 hebben hartjes geknutseld van kraaltjes; dit alles om te verkopen. De opbrengst van deze verkoop is voor Jaarfke in Actie: de VR-bril voor patiëntjes in het Ommelander Ziekenhuis.
Alle kinderen hebben flink en vrolijk in de klas 5 hartjes gemaakt en enkele kinderen maakten er wel 8 stuks. Ieder hartje bracht € 0,50 op.
De kinderen was gevraagd om 3 of 4 hartjes te verkopen: door bij ouders, opa/oma, kennissen of buren te vragen. Toen de bestellingen binnen kwamen werden we blij verrast; ieder kind had 3 hartjes of meer verkocht. Er waren zelfs bestellingen van 12 hartjes, 10 of 8 stuks. Zoals u begrijpt konden we dus nog flink aan het werk; dit bij het rekencircuit, tijdens het knutselen, als klaar werkje of bij het spelen. In totaal hebben de kinderen 135 hartjes gemaakt. 

    

    

Sint voorpret in groep 3

 

Een eierkoek versieren tot een Zwarte Piet. De eierkoek, besmeerd met chocoladepasta, was het hoofd en aan de kinderen om er een mooi gezicht van te maken. Deze activiteit werd door de OR (Sint commissie) georganiseerd en zij haalden de leerlingen uit de klas. Ze kwamen terug met de prachtigste creaties.

We hebben onze eigen naam gemaakt van pepernoten deeg. De kinderen werden verdeeld over 5 groepjes / moeders; eerst mochten ze alle ingrediënten goed door elkaar kneden. Daarna moest ieder zelf tellen uit hoeveel letters zijn/haar naam bestaat en de bal deeg verdelen in het betreffend aantal balletjes. Vol enthousiasme is er gewerkt aan de naam; of in leesletters of in hoofdletters. Van het deeg wat over was hebben we nog pepernootjes gemaakt. 

Een soort Sinterklaas speurtochtje is er in de gang en in het speellokaal uitgezet. In een groepje, onder begeleiding van een moeder, werden de 11 opdrachten (3 keuzes) gemaakt en 5 opdrachten uitgevoerd. Ieder kind had een eigen antwoorden kaart/letterkaart mee waarop de 16 goede letters werden geschreven. Wanneer alles goed was uitgevoerd, vormden de letters het woord pepernotenzakje. 

Op een middag hebben we nog gezellig Sinterklaas ganzebor gespeeld. Vijf ouders hadden aangeboden hierbij wel te willen helpen. Ieder ging met een groepje van 3 of 4 kinderen dit gezellige spel spelen, waarbij je pepernoten kunt winnen of verliezen. Ook hebben we nog het spel Sinterklaasbingo gespeeld. 

En natuurlijk hebben we in de klas veel gerekend, gelezen, geschreven, letterspelletjes, getekend en geknutseld over Sint. 
Meer foto's van Sinterklaas en de voorpret vindt u in het foto-album. 
    

Spiekpietje op bezoek

Op donderdag 22 november lag er een boek over een Spiekpietje in de klas. Nadat deze was voorgelezen, ontdekten de kinderen het spiekpietje ook op de kast. Spiekpietjes zijn de kleinste hulpjes van Sinterklaas en zij verstoppen zich in huizen en scholen. Je kunt ze herkennen aan hun sportschoenen en de kleine gsm. Elke avond bedacht spiekpietje weer een andere verstopplek in de klas. De kinderen zochten hem elke ochtend enthousiast weer en luisterden betrokken wanneer juf zijn piepkleine briefjes voor ging lezen. Gelukkig hebben de juffen in groep 3 een goede leesbril en soms hielp Lars mee deze voor te lezen. Af en toe lagen er ook piepkleine pepernootjes bij, die de kinderen dan eerlijk moesten verdelen. Ons spiekpietje kijkt wat er allemaal goed en gezellig gaat, hoe de kinderen elkaar helpen, wat ze allemaal leren, hoe netjes ze al schrijven, welke woorden ze al lezen, hoever we al kunnen tellen en hoe fijn we met elkaar spelen. Wat hij knap vond en wat een compliment waard was dat typte hij op zijn piepkleine briefjes, die hij altijd bij de computer van juf postte. Spiekpietje is tot groot plezier van de kinderen gedurende  weken te gast geweest in onze klas. 

  

De zelfgemaakte lampions

  

Kinderboekenweek in groep 3

Na de openingsdans hebben we het dansje bijna dagelijks nog gedanst in de klas.
Het spel met de knuffels werd door de kinderen betrokken en serieus gespeeld. Alle knuffels waren, ongezien door de kinderen, door de juf in de kring gelegd. Een kind mocht nu een knuffel pakken en samen moesten ze dan bedenken aan wie deze toebehoorde. Het verwoorden waarom werd goed doordacht. Bij een slang dacht ze van Stian: hij had zijn vertelbeurt erover gehad. Bij Lars werd er gezegd: jij houdt van grapjes en het is een grappige knuffel. Of het werd als volgt omschreven: die weet ik nog van je natuurdoos uit groep 2; je houdt van rose en glitters; ik kan het aan je gezicht zien of die heb ik gezien toen ik bij je speelde en hij past bij je. 
Daarna hebben we een gesprek gehad over de betekenis van vriendschap. De kinderen kwamen tot de volgende conclusie: je wordt blij van een vriend, je blijft niet boos op elkaar, je speelt heel graag samen en je kunt met een vriend goed overleggen. Ook kwam verliefd zijn ter sprak; waarbij 1 leerling noemde dat zijn mama verliefd was op hun auto. Ook hebben we gepraat over met wie je vrienden kan zijn: wel met je knuffel, papa/mama, hond en buurjongen. Volgende de kinderen kon dit niet met: de computer, Sinterklaas, een fee, de koning en een zwerver. Van deze voorbeelden had juf verschillende kaartjes met deze afbeeldingen erop. Over de koning werd eerst even verschillend gedacht, maar dat mag natuurlijk ook. 
Op dinsdagmiddag hingen er van iedere juf / meester van onze school 2 foto's van een hobby / huisdier in de gang en mochten de kinderen deze zoeken. 
In de klas hebben de kinderen zelf een vriendschaps armbandje gemaakt door middel van vingerhaken. Ook heben ze een week later nog een armbandje gemaakt voor een leerling uit groep 6 (zij lezen soms met ons) en deze hebben ze zelf naar hun leesvriendje in groep 6 gebracht. De kinderen uit groep 6 waren echt blij met dit initiatief van ons, enkelen kwamen later nog bij ons om het ook te leren. 
Iedere dag hebben we uitgebreid voorgelezen uit een boek die dit jaar bekroond is of een boek waarin vriendschap centraal staat.
Op donderdagmiddag was er een gezellige speurtocht in en rond de school. Onder leiding van een leerling uit groep 8 gingen de kinderen in een groepje (bestaand uit 1 leerling uit elke goep) het vriendje/vriendinnetje zoek van iemand uit een boek/film of spel bijvoorbeeld: Mickey en Miny Mouse, Bert en Ernie. Zeer enthousiast en betrokken werd dit gedurende 45 minuten gespeeld. Op deze wijze werden er letters gezocht voor een zin: afsluiting kinderboekenweek.
Ook hebben de kinderen io het deksel van de magneetdoos woordjes en zinnetjes gemaakt voor kinderen uit Tsjernobyl. We hebben dit bericht van ieder kind gekopieerd en op het eigen kopie hebben we nog een tekening gemaakt, zodat het een leuke brief / post werd. Deze briefjes zijn door een collega van een van de klassenouders vertaald in het Russisch, zodt ze daar ook echt gelezen konden worden (zie help kinderen in Tsjernobyl). 
Op vrijdagochtend hebben we de kinderboekenweek in het gymnastieklokaal feestelijk afgesloten met verschillende spelletjes: boeken omgooien met pittenzakjes / omrollen met tennisballen, boeken over brengen met een zwenkkar, op kranten naar de overkant van de zaal en zwaaiend met een touw de titel van een boke bij het juiste boek brengen. Ook hier gingen de kinderen vol enthousiasme mee aan de slag. Bij het vingerhaken en de spelletjes in het gymnastieklokaal hebben we hulp gehad van enkele ouders: Tanja, Dian, Marcus en Christy nogmaals dank. 

Help kinderen uit Tsjernobyl

Met de drie klassenouders (Grietje, Tanja en Christy) uit groep 3 zaten we op een avond op school om met elkaar kennis te maken en te praten / overleggen over de invulling van het klassenouder zijn. Vele leuke ideeën werden genoemd (o.a. iets maken voor kinderen uit een andere groep en beestjes maken van kastanjes is al uitgevoerd). Ook ontstond het plan om met de kinderen uit groep 3 iets te doen voor een goed doel. Tanja vertelde toen dat ze in de herfstvakantie naar Tsjernobyl zou gaan; zij zit als vrijwilligster in het bestuur bij Stichting Hulp aan Tsjernobyl Kinderen Oldambt. Ook is zij met haar gezin vorig jaar gastgezin geweest voor 2 jongentjes uit Tsjernobyl en deze 2 gast-kinderen en hun familie ging zij opzoeken. Toen was ons plan, ook passend bij thema vriendschapp van de Kinderboekenweek, gauw bedacht. Op de groepsapp van groep 3 hebben we aangegeven dat er vanaf maandag een trolley in de klas kwam staan die we door onze kinderen (vrijwillig) wilden laten vullen voor de kinderen daar, die in veel gevallen amper iets hebben. Tevens de belofte de trolley regelmatig te fotograferen en deze te plaatsen op de groepsapp, zodat ook de kinderen konden zien waar hun spulletjes terecht kwamen. De kinderen en ouders uit groep 3 waren zeer enthousiast en betrokken. Binnen een week was de trolley gevuld en stonden er nog enkele volle tassen naast. In de herfstvakantie hebben de kinderen en ouders bijna dagelijks via een foto de reis en de bestemming van de trolley kunnen volgen. 

Paddenstoelenfestival

Op maandag 8 oktober kwam iemand van Het Groninger Landschap vertellen over het Paddenstoelenfestival in Midwolda wat aanstaande zondag 14 oktober plaatsvindt.

Op het Landgoed Ennemaborg kan je opzoek naar allerlei soorten paddenstoelen. Bij de paddenstoelen zijn naambordjes geplaatst.

Naast het paddenstoelen zoeken, zijn er ook andere activiteiten, zoals uilenballen uitpluizen waarin allerlei botjes en schedels van muizen in kunnen zitten. Verder is er een verhalenverteller, Erik van Dort. En is er een knutseltent bij de werkschuur.



      

Vertelbeurten groep 3

Aan de kinderen van groep 3 is gevraagd een vertelbeurt over je huis/lievelingsdier te houden voor de groep. De meeste kinderen waren direct enthousiast en noemden vrij snel waar ze iet over wilden vertellen. Iets vertellen voor de klas is op vrijwillige basis en ook mag papa/mama erbij aanwezig zijn. Dit idee onstond na de eerste les van KWINK: laat je horen; ook gaat de eerste kern van Veilig Leren Lezen over dieren. Bijna alle kinderen hebben nu een beurt gehad en zitten vol enthousiame in de vertelstoel. Ook neemt ieder iets over haar/zijn dier mee: foto's, filmpje, knuffel, opgezette versie, voer, boek en soms het eigen huisdier. Ieder in de klas luistert goed en geboeid, ook krijgt iedee verteller een groot applaus. We hebben al iets gehoord over: konijn (2x) kitten (2x), poezen, dwergpapegaai, vlinders, roggen, slangen, giraffes, hond en hamster. Volgende week horen we nog iets over bijen, muizen en mijn poes. Ook komt er nog een filmpje over een paard(rijden). Wat erg leuk is, is dat de kinderen aangeven trotst te zijn op zichzelf en elkaar. 

 

Schildpadden uit het ei

Bij de woordenschat van VLL leerden de kinderen uit groep 3 dat de schildpadjes uit het ei kruipen. Het ei krakt niet, want de schaal is niet hard. Juf haar vertelbeurt ging ook over schildpadden en ze nam haar eigen roodwangschildpadjes mee. Tijdens kern 1 maakt ieder kind zijn/haar eigen schildpad: het weven op een bierviltje en het ei van papiermache. Op dierendag kropen alle schildpadden uit het ei.