Search

Bezoek Klinker: het geheim van de schatkist

 

Het was de week van gezellige en leuke uitstapjes: op maandag de schoolreis naar Appelscha en nu op donderdag ook nog naar een voorstelling in de Klinker. Door moeders werden we met auto's aar Winschoten vervoerd. 

Christie heeft vorige week een grote houten kist van haar opa gekregen, echter is de sleutel kwijt geraakt. Nu kan ze de kist niet open krijgen en weet ze niet wat er in zit. Terwijl ze samen met de kinderen oplossingen bedenkt om deze open te krijgen, krijgt ze op haar zolder onverwacht bezoek van de kapitein. En dan worden de kinderen meegenomen in de fantasie wereld van theater waarin alles mogelijk is: de schatkist wordt een zeilschip, het decor wordt een landschap, geluiden en muziek prikkelen de fantasie, de kapitein zoekt piraten en loopt over de stoelen door de zaal en de kanonskogels (ballen) vliegen door de zaal. De kinderen zingen mee, zwemmen mee en helpen mee met de oplossing. Na het vinden van het geheime wachtwoord STOEL, vindt 1 kind deze onder haar stoel. De boot is weer een schatkist en zij mag met behulp van de sleutel deze openen. Alle kinderen mogen op het toneel komen kijken naar de schat en er iets uitpakken: een snoepschelpje. Dit is tevens het einde van een leuke voorstelling. Alle kinderen hebben genoten van deze voorstelling.

De kinderen werden door de juffen nog getrakteerd op een lekker waterijsje. Daar hebben we buiten in de schaduw lekker van gesmuld en met dit warme weer zeker welkom.

    

    

 

 

Schoolreis

 

Op maandag 28 mei gingen we met alle kinderen uit groep 3 en 4 op schoolreis naar Attractiepark Duinen Zathe te Appelscha. Het weer was prachtig en na een gezellige en vlotte busreis waren we er al snel. Op het terras bij de spelletjeshal en toiletten hebben we de verzamelplek ingericht. Alle kinderen konden hun tas/rugzak op een stoel kwijt en vertrokken direct in groepjes of in tweetal het attractiepark in. We hadden afgesproken dat ze vrij mochten gaan spelen, goed om elkaar denken en met elkaar. Dit hebben de kinderen de hele dag super fijn gedaan; geen enkele huilend of verdrietig kind en met elkaar veel plezier makend. Ook de juffen en meester Jens hebben in heel veel attracties gezeten met de kinderen. 
Tot 11.15 uur hebben ze zich vermaakt met / in: de botsautootjes, de achtbaan, het spookhuis, de glijbanen, klimtoestellen, soorten zweefmolens, trampolines, met bootje van waterglijbaan, rupsachtbaantje en spelletjes in de speelhal. Daarna mochten de kinderen in het verkeerspark (trapauto's). Na nog even spelen hebben we de kinderen bij elkaar geroepen voor de lunch binnen: patatje, snack (kroket of frikadel) en limonade. Het eten was nog maar net op of ze waren al weer op weg naar de attracties. 's Middags deze rood verhitte koppies nog even ingesmeerd en regelmatig even naar het verzamelpunt gestuurd voor een bekertje ranja. Om 15.10 uur alle kinderen weer uit het park geplukt en na de groepsfoto en het ijsje weer terug met de bus naar Scheemda. We kijken echt terug op een dag zonder wanklank: geen boos kind gezien of ongelukje gehad. 

Kijk voor foto's in het foto album!

Eerste lunch continu rooster

Eerste lunch op school om 12 uur met continu rooster. We hebben heerlijk met elkaar gegeten!

    

Afsluiting tennislessen

De afgelopen weken hebben de leerlingen op de vrijdagmorgen tennisles gehad van de tennisleraar, meester Berend Jan.
​Op vrijdagmorgen 20 april zijn we naar de echte tennisbaan geweest aan de Plantsoenlaan in Scheemda. 
​We hebben daar oefeningen gespeeld, die we tijdens de lessen hebben geleerd.
​De ouders mochten kijken en meedoen. Fijn dat er zoveel ouders belangstelling hadden!
Het was een prachtige, zonnige ochtend in april! De kinderen hebben genoten! We bedanken de tennisvereniging voor de samenwerking en de lessen. Bij deze willen we de ouders, die mee terug hebben gelopen naar school hartelijk bedanken!

  

Buitenlesdag 2018

Op 10 april hebben we de Nationale Buitenlesdag gehad.
​Sinds 2016 organiseren IVN en Jantje Beton de Nationale Buitenlesdag.
​De volgende spelletjes hebben de kinderen uit groep 3 en 4 gespeeld met elkaar:
​- op het gebied van rekenen zijn we bezig geweest met optellen d.m.v. dobbelstenen, tafels oefenen, samen 10 maken.
​- op het gebied van spelling hebben we woorden gesorteerd op verkleinwoorden (-pje en -tje en -je) en we hebben woorden opgeschreven met opdrachtkaarten en dobbelstenen. 

​We hadden super veel zonneschijn en de kinderen waren zeer enthousiast en betrokken!

​     

    

 

Paaslunch

De kinderen hebben echt lekker gesmuld van alle heerlijkheden die we op de groepstafel hadden gezet: de grote croissant, het bolletje, suikerbrood, beschuit en soorten crackers. Ieder nam wat hij/zij lekker vond en liep met het bordje weer naat het eigen groepje waar uit allerlei soorten beleg gekozen kon worden. We bedankten de Ouderraad dat alles er weer prima uitzag en op tijd aanwezig was.
​Ook de paashaas kwam ieder nog een paaseitje trakteren. 

 

  

Bibliotheekbezoek

Op vrijdag 16 maart hebben deze kinderen een bezoek gebracht aan de bibliotheek voor een les met Botje Bij. Kinderen leren op deze speelse wijze programmeren. Op donderdagmiddag hadden we op school ook nog een lesje met Botje Bij gedaan en dat konden de kinderen deze vrijdagochtend prima in praktijk brengen. Er waren 6 verschillende activiteiten uitgezet voor de kinderen, die hier via een circuitje langs mochten gaan. Er werd door ieder actief geprogrammeerd in speelse en verschillende situaties, soms individueel en soms met je groepje. De les eindigde met een groepsactiviteit en daarna mochten alles kinderen zelf nog een boek kiezen en deze mee naar school nemen. Het was een gezellig en leerzaam uitje en voor de kinderen was het zeker erg leuk. 
​We bedanken de ouders (Mark, Mariska, Petra, Fiona en Femke) die ons naar de bibliotheek hebben vervoerd en hun groepje hebben begeleid. 

      

    
​    

​    
 

Verjaardag juffen

De dag van de paaslunch was voor ieder in groep 3 een grote feestdag: Henriette en Janet vierden die dag ook hun verjaardag. Vol enthousiasme kwamen de kinderen de klas binnen en na een feestelijk verjaardagslied besloten zij hun cadeautjes te gaan verstoppen. Er waren hints en aanwijzigen nodig om alles terug te vinden, op zulke momenten ontdek je pas hoeveel verstop plekjes er eigenlijk allemaal zijn in de klas. Daarna gingen we spelletjes spelen, vrij spelen, een sokpop versieren en hiermee spelen en een paashaas maken van een pancake en natuurlijk lekker smullen. Het ranja tankje stond op het aanrect en ieder maakte hier gebruik van. Na de pauze was er nog tijd voor een verhaal en wat chips. Daarna starten we met de spelletjes en knutselen samen met groep 4. De kinderen konden kiezen uit sjoelen, met de knikkerbaan, Zwarte Pieten, memory of knutselen. Ook hier werd enthousiast en tevreden gespeeld en gewerkt. Om 12.30 uur hebben we de tafels gedekt en alles in orde gemaakt voor de lunch terwijl de kinderen lekker rustig hun placemats aan het kleuren waren. Ieder heeft lekker gegeten en ook dit was erg gezellig en feestelijk. 
​Aan het eind hebben we nog een spel met ballonnen gespeeld en ieder mocht de ballon tegelijk laten knallen als afsluiting. Geen wanklank gehoord en eigenlijk alleen maar vrolijke gezichten, met deze kinderen kun je wel een feestje houden. 
Ieder nog bedankt voor de lieve verwennerijen. 

 

  

Timmeren

Bij ons klein projectje stroom en techniek was het timmeren ook een onderdeel waar alle kinderen met veel plezier aan hebben gewerkt. Op een blok hout hebben ze allerlei figuren gevormd door gekleurde elastiekjes met de spijkers te verbinden en metalen vormpjes die ze erin timmerden. Aan een van de zijdes hebben we de kalenders 2018 bevestigd zodat alle kinderen nu een eigen kalenderblok thuis hebben staan.

    

Gymnastiekles stoeien

Tijdens een gymnastiekles kregen de kinderen het onderdeel stoeien aangeboden. Eerst hebben we de kinderen laten verwoorden wat stoeien precies betekent. Daarna zijn de kinderen er in tweetallen mee gestart en beleefden er veel plezier aan. 

    

Stroomcircuit

In de vorige nieuwsbrief heeft u al kunnen lezen over techniek en stroom in groep 3.
​Donderdagmiddag 1 februari hadden we de afsluiting van ons projectje door een circuit met allerlei proefjes over stroom/de stroomkring. De kinderen moesten deze zelf of gezamenlijk uitvoeren. De volgende onderdelen waren op verschillende plaatsen in de klas uitgezet: de stroomkring maken met een batterij of een fietslampje, met de techniekdoos over elektriciteit, statische elektriciteit opwekken met ballonnen, de bibberspiraal, de Tesla bol met (niet) geleidende materialen en electro. De kinderen beleefden veel leerzame momenten en veel leuke momenten met elkaar tijdens dit circuit. Quinten was de winnaar bij de bibberspiraal; hij had het minst aantal keren contact gemaakt.

  ​  


 

Letterfeest

Na de zomervakantie kwamen de kinderen in groep 3. Toen kenden de kinderen al wat letters, maar nog niet allemaal. Sinds kern 6 kennen de kinderen alle klanken van het letterbord en dat was wel een feestje waard!

​Het feestje werd vrijdagochtend - 2 februari 2018 - gevierd met een letterfeest. Er werd een letterspeurtocht en opdrachtenspeurtocht gehouden. De opdrachtkaarten hingen in de gangen en in het speellokaal. Door de kinderen werd er enthousiast gezocht naar de kaarten. Toen alle kaarten waren gevonden, konden de kinderen een puzzel oplossen. Nadat de puzzel was opgelost, was er tijd voor limonade. 

​Op het eind kregen de kinderen een officieel letterdiploma en letterkoekjes!

​Wij - de juffen van groep 3 - zijn super TROTS op jullie!

  

Techniek en stroom

In de maand december met de vele lampjes, kerstverlichting en verlengsnoeren spreken we met de kinderen in de kring over stroom en elektriciteit. Tijdens dit kringgesprek blijkt dat de kinderen er al wel iets over weten. Wat er allemaal ter sprake komt: zonnepanelen, windmolen, stroom van batterijen, elektriciteit, kortsluiting, muizen die aan stroomdraadjes knabbelen en onweer met de bliksem. De kinderen hebben allemaal vragen over dit onderwerp. We spreken met elkaar af dat juf en meester Jens zich in deze vragen gaan verdiepen en we allemaal iets over dit onderwerp gaan leren. In de maand januari beantwoorden we de vele vragen en laten we de kinderen ook de vragen beantwoorden. We bekijken op het digi-bord vele interessante filmpjes, meester Jens maakt een PowerPoint over enkele vragen, we doen een paar proefjes, we bekijken de Tesla bol en bekijken/leren iets over de stoppenkast van school. Volgende week donderdagmiddag zetten we in de klas een circuitje klaar met allerlei proefjes over stroom die de kinderen zelf moeten uitvoeren. Hierover leest u in de volgende Nieuwsbrief meer. In de klas brengen we de kinderen ook in aanraking met de techniek (vrijwillig) van weven en ruimtelijk bouwen met cocktail prikkertjes. Ook gaan alle kinderen figuren. Zeer veel variatie ontstaat: symmetrische figuren, huis, boot, fantasie en hartjes. Ook mogen de kinderen glinsterende folie figuurtjes erop timmeren. Het enthousiasme en plezier is zeer groot en gelukkig krijgen we geen tot weinig zere duimen/vingers.

​Een mooi leermoment over zonne-energie: Stijn noemt dat er zonnepanelen op het dak van zijn huis liggen en dat ze van het licht van de zon in huis stroom krijgen. Ilya vraagt hoe dat dan in de nacht moet wanneer er geen zon schijnt; dan heb je dus geen stroom. Stijn vertelt dat de maan dan licht geeft in plaats van de zon en dat geeft ook stroom. In de PowerPoint van Jens is hier met juiste informatie op terug gekomen. 

  

  

Kerstviering 2017

Op donderdagavond 21 december konden wij genieten van een heus kerstdiner.
Alle kinderen zagen er prachtig uit! Er werden heerlijke lekkernijen meegebracht.

Alle vaders en moeders hadden enorm hun best gedaan om er iets moois en lekkers van te maken. Er is super goed gegeten en van alles werd er geproefd. De kinderen en de juffen hebben heerlijk gesmuld.

Het was een zeer geslaagde kersavond. Alle ouders en de OR willen wij dan ook hartelijk bedanken voor alle hulp.

   

   

   

Sintfeest

De groepen 3 en 4 vierden het Sintfeest in de groepslokalen. De Sint en de Pieten kregen een heus spellen circuit te zien. De Pieten en ook Sinterklaas konden zich helemaal uitleven!! De Pieten vonden dit natuurlijk geweldig en deden vol overgave mee! Voor Sint werd een heus dansoptreden op het schoolplein verzorgd. De kinderen hadden 's morgens erg goed geoefend in het gymlokaal onder begeleiding van juf Chantal.

Een zeer geslaagde dag!

   

 

Kringgesprek

Elke donderdagmiddag zitten we in de kring voor het Model2Talk (van een cursus) groepsgesprek. Tijdens dit gesprek zit ik (leerkracht) buiten de kring en leer de kinderen samen een gesprek te houden. Geen klassengesprekjes maar echte productieve gesprekken, met als doel om de mondelinge communicatieve vaardigheid te verbeteren. Geen vinger in de lucht wanneer je iets wilt vertellen of vragen, maar reageren op elkaar. Dit betekent dat je je beurt afwacht, begint wanneer een ander kind is uitgepraat en de kring rond kijkt tijdens het praten. Ik kijk dan of ze hier wel aan denken en of ieder aan bod komt en ze het onderwerp van gesprek vast houden. Dit vraagt zeker nog wel enige oefening, maar de kinderen en ik vinden het leuk en het gaat in goede harmonie. Enige tijd geleden was het onderwerp: Welk dier zou ik wel willen zijn.......

Pascal: vogel want dan kan ik overal heen vliegen
Julia: kleine pandabeer want die is lekker zacht
Thijmen: een klein hondje want dan kun je over iemand zijn schoenen plassen
Ilya: salamander want dan ben je heel snel in het bewegen en verstoppen
Quinten: een kwal want dan kan ik mensen vergiftigen
Stijn H: een reuzenhagedis want dan is ieder bang voor mij
Stijn V: een jachtluipaard want dan ben ik de snelste
Nadya: een puppy want dan vind ieder mij lief
Lars: een stier want dan kan ik de mensen van mijn rug gooien
Vivian: een paard want dan kan ik galopperen
Melody: een eenhoorn want dan heb ik vleugels en een hoorn
Jayh: een octopus (tekenfilm) want dan kan ik boten laten zinken
Fay: een varken want dan mag ik lekker in de modder rollen
Lizzy: een bij want dan kan ik prikken
Anouk: een spin want dan kan ik mij verstoppen bij juf Janet in huis
Romy: een eenhoorn want dan kan ik vliegen
Sem: een stier want dan kan ik iemand van mijn rug gooien
Fabienne: vrouwtjes leeuw omdat ik dan heel hard kan brullen
Sanne: een baby vosje omdat die er zo schattig uit zien
Jarik: een tijger want dan is iedereen bang voor mij

Het gesprek daaropvolgend hebben we een leergesprek over de vos gehad. Ik had een opgezette vos mee en midden in de kring geplaatst. De kinderen mochten aan elkaar vertellen wat ze allemaal al van de vos wisten en aan mij wat ze nog graag wilden weten. Een week later heb ik deze vragen beantwoord en hebben we op het digi-bord verschillende korte natuurfilmpjes van de vos bekeken. Ook zijn we begonnen met het voorlezen van het boek: de fantastische meneer vos van Roald Dahl. Dagelijks vragen ze om een verhaaltje uit dit prachtige boek en werken als paarden om tijd over te houden voor nog een verhaaltje. Wie dit boek ook thuis eens wil voorlezen, kan deze lenen bij juf Janet.

Speelhoeken

Achter in het lokaal van groep 3 hebben we 2 leuke speelhoeken gemaakt. Een gezellige boekenhoekje met een zitpoef en bankje waar de kinderen ontspannen kunnen zitten / hangen. Elke middag wordt hier fijn gebruik van gemaakt en worden de knuffeldieren lekker voorgelezen.

Ook is er een speelhoek met autokleed gemaakt waar ook een garage / auto's, lego en blokken staan voor gebruik. Het kleed nam Stijn de Vries mee en Sem vele autootjes. Bij deze nogmaals dank hiervoor. Ook hierin spelen de kinderen erg graag op de middagen.

Naast deze hoeken hebben we de knutsenhoek gemaakt; een knutselkast met in alle laatjes / bakken vele verschillende materialen. Voor het knutselen ga je dan aan de groepstafel zitter die er bij staat.

   

 

Bezoek in groep 3

Op dinsdagmiddag 21 november 2017 kwamer er twee pieten op bezoek in groep 3.
De kinderen werden getrakteerd op pepernoten en schuimpjes.
De pieten ging met de kinderen lezen.

     

 

Sint Maarten

De kinderen hebben eerst een ontwerp gemaakt van een monster(tje) voor hun lampion. Daarnaast hebben ze de kleur bepaald hoe hun lampion eruit moest zien.



Hierna hebben ze het monstertje in elkaar geknutseld met papier maché. Het monstertje moest even drogen op een emmertje. Daarna mochten de  monstertjes naar eigen inzicht versierd worden.



Tot slot gingen de kinderen met hun monster lampionnetjes op de foto om het te showen.

 

Nationaal School ontbijt

Op donderdagochtend 9 november 2017 vond het jaarlijkse Nationaal Schoolontbijt voor de 15e keer plaats. Het thema van deze editie was:"Gezond ontbijten is geen kunst!". Op deze manier werd er aandacht besteed aan hoe leuk, lekker en makkelijk het is om de dag goed te beginnen.

Voor het schoolontbijt hebben de leerlingen een eigen placemat ontworpen.



Voor het schoolontbijt was er ruime keuze aan ontbijt producten. Op de tafels waren de vleeswaren en kaas al verdeeld.



De kinderen hadden er echt zin in om met z'n allen gezellig te ontbijten.

 

De kinderen hebben echt genoten van het gezamenlijk ontbijten!!

Kwink in groep 3

Dit jaar zijn we gestart met Kwink; de nieuwe methode voor sociale en emotionele vorming. We werken met de kinderen steeds 2 weken aan een lesdoel: deze "Kwink" (gedragsverwachting) wordt steeds aangeboden met een animatie teken filmpje. Na o.a. een kringgesprek hierover en een praktische oefening is het de bedoeling om deze gedragsverandering te verbinden aan situaties die zich dagelijks voordoen in de klas, gymnastiekzaal of plein. We noemen de Kwink regelmatig wanneer we deze terug zien bij de kinderen of wanneer we ermee gaan oefenen. En dan niet alleen de huidige Kwink maar ook die uit de vorige thema's. In klein poster formaat hangen ze op het magneetbord achter in de klas.

Het eerste thema: ik ga groeien: we hebben de kinderen uitgelegd dat je niet alleen groeit in de lengte of breedte maar ook in je doen en laten. Maar ook wanneer je iets geleerf hebt dat je daar best wel trots op mag zijn. De kinderen begrepen dit goed en geven nog regelmatig aan waar ze alweer in gegroeid zijn de afgelopen periode: het leren eten/proeven van groente, liever zijn voor je zusje, duiken, lezen, schrijven, minder ruzie met je mama, vriendjes maken op het plein of voetballen.

Het tweede thema: dit zijn onze afspraken (aardig zijn voor elkaar). Het accent ligt hierbij dan ook op elkaar. Zo laten ze elkaar regelmatig bij het toilet voorgaan wanneer er een erge nood heeft of even de jas of tas voor elkaar pakken. Tijdens dit thema hebben we ook samen met de kinderen de klassenregels/afspraken op papier gezet waar we ons allen aan gaan/proberen te houden.

Het derde thema: ik geef je de ruimte. Deze passen we dagelijks toe, wanneer we de schriften in het mandje leggen, bij de deur gaan staan, de jas pakken, tijdens het spelen bij thematisch en bij de voorleesstoel gaan zitten.

Het vierde en laatste thema voor de herfstvakantie: zeggen wat je vindt. Dit was best een moeilijk onderwerp voor de kinderen. Durf je dit eerlijk te zeggen, ook tegen je vriendje/vriendinnetje, en hoe zeg je dit dan? Hier zullen we nog regelmatig mee blijven oefenen. Er komen nu wel eens kinderen iets verontwaardigd bij ons om bijv. te vertellen dat hij/zij de tekening niet mooi vond en vond dat de letter niet netjes geschreven is. Ieder weet gelukkig  dat het wel goed is om iets eerlijk te noemen. Ook weet ieder dat je er niet verdrietig of boos over hoeft te worden. Kinderen hebben de volgende oplossingen bedacht: ik vind het een beetje wel mooi en een beetje niet mooi of ik vind het niet heel erg mooi of je hebt wel je best gedaan maar dat vind je nog een beetje moeilijk. Zoals u leest al hele tactvolle opmerkingen van kinderen uit groep 3.

Het thema waar we momenteel aan werken: ik ben boos en ik koel af. Dit gaat over oplossingen zoeken en bedenken hoe je kunt afkoelen. De kinderen en juffen vinden het een fijne en praktische methode. Het is zo leuk en leerzaam wanneer de kinderen zich bewust worden dat ze een Kwink toepassen. Ook leuk om te zien (nog incidenteel) dat ze elkaarerop wijzen wanneer ze die vergeten te gebruiken.

Knutselmiddag

Knutselmiddag in het teken van de Kinderboekenweek: griezelen. Op dinsdag 10 oktober hebben we allemaal gezellig iets engs geknutseld. We hebben enge happers gemaakt samen met maskers, spinnenwebben, spoken en heksen.

      


    

 

Paddestoelenfestival

Op maandag 9 oktober kwam er een meneer van het Groninger Landschap om ons te vertellen dat er zondag 15 oktober op Landgoed Ennemaborg een paddestoelenfestival wordt georganiseerd van 11 tot 17 uur. Het grote bos achter de borg staat vol met paddenstoelen. Ze zijn er in alle soorten en maten: groot, klein, dik en dun, rood, bruin, groen en geel. Er zijn elfenbankjes, boletten en zwammen. Bij veel paddenstoelen staan naambordjes zodat je kan zien hoe ze heten. Er staan nog vele andere activiteiten op het programma zoals: een verhalenverteller, een survivalprogramma en knutselen.

  

Wij zijn groep 3!

Wij zijn het schooljaar begonnen met 20 leerlingen in groep 3.

Wij heten: Anouk, Fabiënne, Fay, Ilya, Jarik, Jayh, Julia, Lars, Lizzy, Melody, Nadya, Pascal, Quinten, Romy, Sanne, Sem, Stijn de Vries, Stijn Horrel, Thijmen en Vivian.