Search

Spiekpietje op bezoek

Op donderdag 22 november lag er een boek over een Spiekpietje in de klas. Nadat deze was voorgelezen, ontdekten de kinderen het spiekpietje ook op de kast. Spiekpietjes zijn de kleinste hulpjes van Sinterklaas en zij verstoppen zich in huizen en scholen. Je kunt ze herkennen aan hun sportschoenen en de kleine gsm. Elke avond bedacht spiekpietje weer een andere verstopplek in de klas. De kinderen zochten hem elke ochtend enthousiast weer en luisterden betrokken wanneer juf zijn piepkleine briefjes voor ging lezen. Gelukkig hebben de juffen in groep 3 een goede leesbril en soms hielp Lars mee deze voor te lezen. Af en toe lagen er ook piepkleine pepernootjes bij, die de kinderen dan eerlijk moesten verdelen. Ons spiekpietje kijkt wat er allemaal goed en gezellig gaat, hoe de kinderen elkaar helpen, wat ze allemaal leren, hoe netjes ze al schrijven, welke woorden ze al lezen, hoever we al kunnen tellen en hoe fijn we met elkaar spelen. Wat hij knap vond en wat een compliment waard was dat typte hij op zijn piepkleine briefjes, die hij altijd bij de computer van juf postte. Spiekpietje is tot groot plezier van de kinderen gedurende  weken te gast geweest in onze klas. 

  

Kinderboekenweek in groep 3

Na de openingsdans hebben we het dansje bijna dagelijks nog gedanst in de klas.
Het spel met de knuffels werd door de kinderen betrokken en serieus gespeeld. Alle knuffels waren, ongezien door de kinderen, door de juf in de kring gelegd. Een kind mocht nu een knuffel pakken en samen moesten ze dan bedenken aan wie deze toebehoorde. Het verwoorden waarom werd goed doordacht. Bij een slang dacht ze van Stian: hij had zijn vertelbeurt erover gehad. Bij Lars werd er gezegd: jij houdt van grapjes en het is een grappige knuffel. Of het werd als volgt omschreven: die weet ik nog van je natuurdoos uit groep 2; je houdt van rose en glitters; ik kan het aan je gezicht zien of die heb ik gezien toen ik bij je speelde en hij past bij je. 
Daarna hebben we een gesprek gehad over de betekenis van vriendschap. De kinderen kwamen tot de volgende conclusie: je wordt blij van een vriend, je blijft niet boos op elkaar, je speelt heel graag samen en je kunt met een vriend goed overleggen. Ook kwam verliefd zijn ter sprak; waarbij 1 leerling noemde dat zijn mama verliefd was op hun auto. Ook hebben we gepraat over met wie je vrienden kan zijn: wel met je knuffel, papa/mama, hond en buurjongen. Volgende de kinderen kon dit niet met: de computer, Sinterklaas, een fee, de koning en een zwerver. Van deze voorbeelden had juf verschillende kaartjes met deze afbeeldingen erop. Over de koning werd eerst even verschillend gedacht, maar dat mag natuurlijk ook. 
Op dinsdagmiddag hingen er van iedere juf / meester van onze school 2 foto's van een hobby / huisdier in de gang en mochten de kinderen deze zoeken. 
In de klas hebben de kinderen zelf een vriendschaps armbandje gemaakt door middel van vingerhaken. Ook heben ze een week later nog een armbandje gemaakt voor een leerling uit groep 6 (zij lezen soms met ons) en deze hebben ze zelf naar hun leesvriendje in groep 6 gebracht. De kinderen uit groep 6 waren echt blij met dit initiatief van ons, enkelen kwamen later nog bij ons om het ook te leren. 
Iedere dag hebben we uitgebreid voorgelezen uit een boek die dit jaar bekroond is of een boek waarin vriendschap centraal staat.
Op donderdagmiddag was er een gezellige speurtocht in en rond de school. Onder leiding van een leerling uit groep 8 gingen de kinderen in een groepje (bestaand uit 1 leerling uit elke goep) het vriendje/vriendinnetje zoek van iemand uit een boek/film of spel bijvoorbeeld: Mickey en Miny Mouse, Bert en Ernie. Zeer enthousiast en betrokken werd dit gedurende 45 minuten gespeeld. Op deze wijze werden er letters gezocht voor een zin: afsluiting kinderboekenweek.
Ook hebben de kinderen io het deksel van de magneetdoos woordjes en zinnetjes gemaakt voor kinderen uit Tsjernobyl. We hebben dit bericht van ieder kind gekopieerd en op het eigen kopie hebben we nog een tekening gemaakt, zodat het een leuke brief / post werd. Deze briefjes zijn door een collega van een van de klassenouders vertaald in het Russisch, zodt ze daar ook echt gelezen konden worden (zie help kinderen in Tsjernobyl). 
Op vrijdagochtend hebben we de kinderboekenweek in het gymnastieklokaal feestelijk afgesloten met verschillende spelletjes: boeken omgooien met pittenzakjes / omrollen met tennisballen, boeken over brengen met een zwenkkar, op kranten naar de overkant van de zaal en zwaaiend met een touw de titel van een boke bij het juiste boek brengen. Ook hier gingen de kinderen vol enthousiasme mee aan de slag. Bij het vingerhaken en de spelletjes in het gymnastieklokaal hebben we hulp gehad van enkele ouders: Tanja, Dian, Marcus en Christy nogmaals dank. 

Help kinderen uit Tsjernobyl

Met de drie klassenouders (Grietje, Tanja en Christy) uit groep 3 zaten we op een avond op school om met elkaar kennis te maken en te praten / overleggen over de invulling van het klassenouder zijn. Vele leuke ideeën werden genoemd (o.a. iets maken voor kinderen uit een andere groep en beestjes maken van kastanjes is al uitgevoerd). Ook ontstond het plan om met de kinderen uit groep 3 iets te doen voor een goed doel. Tanja vertelde toen dat ze in de herfstvakantie naar Tsjernobyl zou gaan; zij zit als vrijwilligster in het bestuur bij Stichting Hulp aan Tsjernobyl Kinderen Oldambt. Ook is zij met haar gezin vorig jaar gastgezin geweest voor 2 jongentjes uit Tsjernobyl en deze 2 gast-kinderen en hun familie ging zij opzoeken. Toen was ons plan, ook passend bij thema vriendschapp van de Kinderboekenweek, gauw bedacht. Op de groepsapp van groep 3 hebben we aangegeven dat er vanaf maandag een trolley in de klas kwam staan die we door onze kinderen (vrijwillig) wilden laten vullen voor de kinderen daar, die in veel gevallen amper iets hebben. Tevens de belofte de trolley regelmatig te fotograferen en deze te plaatsen op de groepsapp, zodat ook de kinderen konden zien waar hun spulletjes terecht kwamen. De kinderen en ouders uit groep 3 waren zeer enthousiast en betrokken. Binnen een week was de trolley gevuld en stonden er nog enkele volle tassen naast. In de herfstvakantie hebben de kinderen en ouders bijna dagelijks via een foto de reis en de bestemming van de trolley kunnen volgen. 

Paddenstoelenfestival

Op maandag 8 oktober kwam iemand van Het Groninger Landschap vertellen over het Paddenstoelenfestival in Midwolda wat aanstaande zondag 14 oktober plaatsvindt.

Op het Landgoed Ennemaborg kan je opzoek naar allerlei soorten paddenstoelen. Bij de paddenstoelen zijn naambordjes geplaatst.

Naast het paddenstoelen zoeken, zijn er ook andere activiteiten, zoals uilenballen uitpluizen waarin allerlei botjes en schedels van muizen in kunnen zitten. Verder is er een verhalenverteller, Erik van Dort. En is er een knutseltent bij de werkschuur.



      

Vertelbeurten groep 3

Aan de kinderen van groep 3 is gevraagd een vertelbeurt over je huis/lievelingsdier te houden voor de groep. De meeste kinderen waren direct enthousiast en noemden vrij snel waar ze iet over wilden vertellen. Iets vertellen voor de klas is op vrijwillige basis en ook mag papa/mama erbij aanwezig zijn. Dit idee onstond na de eerste les van KWINK: laat je horen; ook gaat de eerste kern van Veilig Leren Lezen over dieren. Bijna alle kinderen hebben nu een beurt gehad en zitten vol enthousiame in de vertelstoel. Ook neemt ieder iets over haar/zijn dier mee: foto's, filmpje, knuffel, opgezette versie, voer, boek en soms het eigen huisdier. Ieder in de klas luistert goed en geboeid, ook krijgt iedee verteller een groot applaus. We hebben al iets gehoord over: konijn (2x) kitten (2x), poezen, dwergpapegaai, vlinders, roggen, slangen, giraffes, hond en hamster. Volgende week horen we nog iets over bijen, muizen en mijn poes. Ook komt er nog een filmpje over een paard(rijden). Wat erg leuk is, is dat de kinderen aangeven trotst te zijn op zichzelf en elkaar. 

 

Schildpadden uit het ei

Bij de woordenschat van VLL leerden de kinderen uit groep 3 dat de schildpadjes uit het ei kruipen. Het ei krakt niet, want de schaal is niet hard. Juf haar vertelbeurt ging ook over schildpadden en ze nam haar eigen roodwangschildpadjes mee. Tijdens kern 1 maakt ieder kind zijn/haar eigen schildpad: het weven op een bierviltje en het ei van papiermache. Op dierendag kropen alle schildpadden uit het ei.