Search

Schoolreis groep 3 en 4

Maandag 27 mei jl. was het dan eindelijk zover. Groep 3 en 4 gingen op schoolreis naar in- en outdoorcentrum Pinokkio in Assen. Nadat we ons allemaal verzameld hadden om 8.40 uur bij het voormalige busstation, was het nog even wachten op de bus. Door een misverstand i.v.m. ziekte binnen het bedrijf van Drenthe Tours, was de buschauffeur naar ons treinstation gereden. De bus werd daar bestookt met reizigers die bang waren dat ze met de bus verder moesten reizen, maar gelukkig was dat voor hen niet het geval.  Juf Henriette was onze reddende engel! Ze heeft de bus gehaald en de juiste weg en locatie gewezen. Via een collega van een andere school hoorden we van deze schoolreis. Het leek ons een leuke, uitdagende en avontuurlijke schoolreis. En dat was het!! En wat was het allemaal top geregeld! Zelfs de bus werd door dit bedrijf geregeld en behoorde tot ons arrangement!

Toen de bus aankwam in Assen stonden de medewerkers van het centrum al op ons te wachten met nummerbordjes 4,5 en 6. Dit was deze dag het groepsnummer van de ingedeelde groepen en maakten ze direct kennis met hun groepsleider. We hadden de groepen verdeeld met kinderen uit groep 3 en 4 (gemengd).

Na een uitleg gingen de kinderen aan de slag met de 6 activiteiten. Zoals er waren: het hoogteparcours, boogschieten, jungle (vrij spelen), klimwand, survivalbaan en de Highland games. Elke activiteit duurde 45 minuten.

Na 3 rondes hadden we middagpauze en kregen we patat met snacks en drinken. Ook allemaal zeer goed geregeld. Net zoals de begeleiding en de wijze waarop de medewerkers omgingen met de kinderen en hun veiligheid. Om 15.00 uur werd de schoolreis geëvalueerd met de kinderen en aan de reacties te horen, waren ze zeer enthousiast en blij met deze schoolreis. Er werd nog gezamenlijk afgesloten met een gezellige dans. Vervolgens werden de groepen met hun groepsleiders en andere begeleiding teruggebracht naar de bus en werden we uitgezwaaid. Wat een toppers allemaal! We hebben genoten van deze enthousiaste organisatie en de wijze waarop iedereen in de watten werd gelegd. Op een paar pleisters plakken na, hebben we geen wanklank gehoord! De bus kwam klokslag 16.00 uur weer aan in Scheemda. Het was in 1 woord gezegd: SUPER!!!

KIJK VOOR DE FOTO'S IN HET FOTO ALBUM

Opruimactie rondom de school

  

  

Afsluiting tennisles

Verkeerde planeet of verkeersplaneet

Op vrijdagochtend 24 mei werd er verkeersvoorlichting gegeven aan de kinderen uit de groepen 3 en 4. Verkeersvoorlichting over voorrang geven en verlenen, oversteken, gordelgebruik en verkeersborden. Dit gebeurde op een belevenis volle wijze: door poppenspel en doe-activiteiten.

De pop Spacy, een poppenspeelster en een verkeersvertegenwoordiger komen van de verkeerde planeet naar de aarde. Er gebeuren daar veel ongelukken: waardoor kinderen niet meer veilig naar school kunnen fietsen. De inwoners van de verkeerde planeet maken steeds dezelfde fouten en weten niet meer hoe het moet. Daarom is Spacy naar de aarde gekomen om te kijken hoe het hier gaat en wat er op de verkeerde planeet moet worden aangepast.

Pop Spacy liet steeds zien wat er fout gaat op de verkeerde planeet en tot groot plezier van onze kinderen werden de botsingen levensecht uitgebeeld. Ook enkele kinderen mochten hierin mee spelen. De kinderen (publiek) werden uitgenodigd actief mee te denken en aanwijzingen te geven: dit deden ze dan ook enthousiast en zeer betrokken.
Als laatste activiteit werd door de kinderen het spel Ren je Bord gespeeld. Er staan 3 verkeersborden opgesteld. Spacy of de verkeerstegenwoordiger stelde een vraag en de kinderen moesten voor het juiste verkeersbord gaan staan. Bij 1 vraag ( welk bord betekent voetpad) ging het over voetgangers met 3 passende verkeersborden. . De volgende vraag ( welk bord betekent verboden te fietsen) met passende verkeersborden ging over fietsen en de laatste over auto’s. Het blijkt dat we de kinderen nog veel kunnen leren over de betekenis van de verkeersborden.


Paaslunch

Donderdag 18 april hebben de kinderen van een Paaslunch genoten. In korte tijd stond al het lekkers klaar in groep 3. Op vier groepen tafels stonden mandjes met croissants, wit-/bruinbrood en crackers. Ook was er keuze uit hartig en zoet beleg. De kinderen hebben gezellig en lekker zitten eten. Er was voor ieder ruime keus en zeker genoeg te smulen. Ook de paashaas kwan nog langs bij ons in de groep. Na de lunch zijn we eitjes gaan zoeken rond de zandbak. 

      
 

Les eetbare natuur NME

Op woensdag 8 mei bezochten de kinderen uit groep 3 de NME in Hoogezand, voor een les “ eetbare natuur”. Eerst werd de kinderen uitgelegd via foto’s waar ons voedsel vandaan komt en waar het verbouwd wordt. De tijdslijn uit mijn geschiedenis kwam hier ook weer in terug. Daarna mochten we in de natuurtuin op zoek naar eetbare planten en blaadjes voor in een omelet. Alle kinderen kregen een bakje mee en daar kwam in: een worteltje van zaaigras, blaadjes van kleefkruid, blaadjes van vogelmuur, een topje van de brandnetel en uit het dierenverblijf een eitje. Ook werd er tijdens het zoeken en plukken van alles geproefd en geroken. Terug in het gebouw werden de blaadjes en worteltjes schoon gespoeld en mochten ieder kind alles uit het eigen bakje fijn snijden. De eitjes werden geklutst en daarna werd alles in de kom gedaan. Terwijl de omelet van eetbare natuur werd gebakken mochten de kinderen nog een kuikentje aaien.
Nadat we allemaal een stukje hadden geproefd en een aantal kinderen hier echt van smulden, was het weer tijd om naar school terug te gaan. We kunnen zeker zeggen dat dit een leerzame ochtend was. 

Terug op school maar direct aan het eten en drinken. Quinn vraagt of we ook weer fruit hebben in de klas. Ik vertel dat dit nu is afgelopen.
LARS: oh jee, als we dan maar geen scheurbuik krijgen ( was tijdens deze NME les genoemd).


  

  

Ouder/kijkmiddag groep 3

Op woensdagmiddag 24 april hadden we een gezellig en leerzaam uurtje georganiseerd voor alle ouders/ verzorgers.
De kinderen wilden natuurlijk dolgraag de kuikentjes laten zien, horen en voelen ( soort kraamvisite). Ook hadden we in het groep 4 lokaal allerlei spelletjes en proefjes uitgezet met stroom/ elektriciteit en magneten. Dit alles paste bij Veilig Leren Lezen kern 9: hoe kan dat? Het hoogtepunt was dit keer de elektrische klei. De kinderen hadden een week eerder alles al in de klas uitgeprobeerd. Nu mochten ze samen met papa/ mama aan het experimenteren.
Ook was er een kleine tentoonstelling ( tijdslijn, baby foto’s, geboortekaartjes, speelgoed opa/oma en papa/mama) van “Mijn geschiedenis” uit onze nieuwe methode Blink. Om 17.30 uur was er nog een kort optreden door de kinderen. Het was een erg gezellige afsluiting.


  

  

Samen een feestje vieren

De juffen waren 8 december en 2 april jarig geweest,
en natuurlijk vrolijk bereid tot een gezellig feest.
De donderdag voor de vakantie ervoor gepland,
wat werden we deze dag ontzettend verwend.
( heel erg bedankt!).
Ook de kinderen hadden veel zin in een feestelijke dag,
zo’n vrolijke dag dat er niets moet en bijna alles mag:
Een pancake-hazenkop maken en smullen maar,
koekjes versieren en bingo met een heuse winnaar.
Stoepkrijten, bellenblazen, weven en vrij spelen
zelfs de kuikentjes kregen geen tijd zich te vervelen.
Nog spelletjes gespeeld en een chipsketting gemaakt
ook met de ranjatap heeft ieder zich lekker vermaakt.
Een super dag!


  

Wereldoriëntatie in groep 3

Dit schooljaar werken we met de nieuwe methode wereldoriëntatie Blink op onze school. In groep 3 start de methode na januari, wanneer de kinderen al iets kunnen lezen en schrijven. We werken in 3 verschillende doeboekjes die ieder een ander thema behandelen: thema 1 Mijn geschiedenis ( geschiedenis) thema 2 op Wereldreis ( aardrijkskunde) en thema 3 Kriebelbeestjes ( natuur en techniek). Ieder thema bestaat uit gevarieerde lessen.
In de maanden maart en april hebben we Mijn geschiedenis behandeld en hebben de kinderen geleerd dat ze een toekomst hebben, in het heden
( nu ) leven en het verleden bestaat uit vroeger toen ze zelf een baby waren, vroeger toen papa/ mama jong waren, vroeger toen opa/ oma jong waren en uit nog eerdere tijden. Ze hebben een baby foto meegenomen, hun geboortekaartje en we hebben de telefoon, speelgoed en boekjes bekeken uit hun kindertijd en uit de tijd van papa/mama en opa/oma. Ook hebben ze uit een schriftje van vroeger overgetrokken op overtrekpapier, spelletjes gespeeld van vroeger. Gedramatiseerd over de school van vroeger en dagelijks kwam de vraag of we dit weer gingen doen. Van de ouders horen we hoe enthousiast hun kinderen thuis komen met verhalen over deze methode.

2 erg leuke kinderopmerkingen:
We bekijken de geboortekaartjes en Noor komt verschrikt bij mij. Noor: juf er staat een fout op het geboortekaartje van Nick. Er staat dat er een broertje is geboren, maar hij heeft helemaal geen broertje.
Sofie brengt haar geboortekaartje een paar dagen later mee naar school en wanneer ze deze aan mij geeft zegt ze: juf, zet je deze er ook gauw bij want dan kan iedereen zien dat ik ook geboren ben.


Kuikentjes in de klas

De eitjes in de broedmachine zijn precies op de 21ste dag uitgekomen. Op maandagochtend 22 april hoorden we veel getrippel en gepiep in de broedmachine en eerst liepen er 5 kuikentjes rond en even later 7. Wat waren we allemaal blij dat het gelukt was. De kuikentjes hebben nog 5 dagen onder de rode lamp in ons lokaal gelogeerd en werden dagelijks geknuffeld door de kinderen. Deze knuffelronde hadden we maar ingelast tijdens het taal- of rekencircuit. Ze deden dit zelfstandig en erg voorzichtig. Ook hielpen ze elkaar, indien nodig, heel spontaan, heel lief en erg goed. Super fijn!
Ook kinderen uit andere klassen kwamen met regelmaat even op bezoek. Pleegmoeder Desiree kwam dagelijks even kijken of alles goed ging, ze zorgde voor voer en nam ze (helaas) op vrijdagmiddag mee naar haar huis.
Desiree bedankt voor alles!

3 erg leuke kinderopmerkingen:
JAYLANO: het zijn toch gewoon kuikentjes geworden hoor! (We volgen de ontwikkeling in het ei van dag tot dag en op dag 18 vond Jaylano ze op een afbeelding eruit zien als kuikenmonsters)
LARS: juf, ze hebben vandaag al een hele bos haar! ( de tweede dag)
STIAN: de kuikens zijn al echte juffen zeg. Ze piepen nu al dat we stiller moeten doen.


  

  

Buitenles groep 3 en 4

De kinderen van groep 3 en 4 hebben met veel plezier en gezamenlijk op dinsdag 2 april buiten les gehad. Onze school nam deel aan de Nationale Buitenlesdag. Het initiatief voor deze dag wordt genomen door Jantje Beton en IVN Natuureducatie. We hadden deze dag gecombineerd met de grote rekendag van 3 april, waardoor er veel rekenspelen bij waren.

Ze konden uit de de volgende activiteiten hun keuze maken:

Klokkijken ( eerst tekenen op het plein) 2. Pissebed onderzoek ( pissebedden al eerder gezocht) / 3. Alfabet verzamelen ( woorden zoeken op het plein met deze letters) 4. Mastermind estafette (kleurencode kraken) / 5. Overloopspel Schipper mag ik overvaren ja of nee, moet ik met een som betalen / 6. Sorteeer machine ( hoogste en laagste getal t/m 130) / 7. Sprintje trekken ( getallen op volgorde) / 8. Sommen kegelen.

Onze kinderen vonden de buitenles erg leuk en waren zeer enthousiast en betrokken. We hebben echt geboft met het weer, want het was deze dinsdag prachtig lente weer met een vrolijk zonnetje.


      

      

Reken- en taal circuit

Dagelijks werken de kinderen uit groep 3 in een circuit. De ene dag het taal- / leescircuit en de volgende dag rekencircuit. Met veel enthousiasme en betrokkenheid zie je ze dan leren/ werken. Het circuit bestaat altijd uit 4 of 5 lesactiviteiten . In het rekencircuit hebben we gedurende een aantal weken ook steeds een rekenknutsel activiteit geplaatst; borduren, telopdracht met strijkkraaltjes, half -/ heel ei met honingraatpier, sommeneitje, symmetrie, vliegertjes vouwen. Met deze kleine paas knutseltjes is het paasboompje versierd. De kinderen vonden het prachtig om na 5 weken alle geknutselde versiersels in de takken te hangen.
Tijdens het taal-/ leescircuit wordt in de boekenhoek gedurende 15 minuten erg flink gelezen. Ieder kind mag in zijn of haar groepje een leesboek uit een mandje naar keuze kiezen en hier lekker in liggen / zitten / hangen te lezen.


      

Broedmachine

Dinsdagochtend 26 maart hebben we in de klas 10 eitjes in de broedmachine gedaan. Wanneer alles goed gaat komen ze over 21 dagen uit en zien we op maandag 15 april kuikentjes verschijnen. Iedere dag mogen een paar kinderen de eitjes draaien, dit doen we 3x op een dag. De kinderen voeren dit echt heel voorzichtig en serieus uit, werkelijk prachtig om te zien. Dagelijks verzetten we het pijltje naar de juiste dag en hangen we er een afbeelding bij hoe het ei er nu van binnen uit ziet. Desiree uit groep 7 heeft voor ons de ( bevruchte) eitjes bij haar opa opgehaald en ook de kuikentjes gaan op vrijdag 19 april met haar mee naar huis. Zij zal de pleegmoeder van onze kuikentjes worden. In de volgende Nieuwsbrief hopen we u het goede nieuws te kunnen vertellen / laten zien.


Tennis groep 3,4 en 5

Met ingang van vrijdag 31 maart jl. zijn de tennislessen in samenwerking met TC Ready uit Scheemda weer begonnen. Onder leiding van meester Berend Jan worden de beginselen van het tennis aangeleerd. Meester Berend Jan geeft tennislessen bij vele verenigingen in de regio. Met leuke activiteiten en op een speelse manier leren de kinderen de hantering, het balgevoel en wat slagen te beheersen. Er zijn dit keer 3 tennislessen in de zaal en 1 afsluitende tennisles op de buitenbaan in Scheemda. Hier is nog geen datum van bekend en krijgt u naer bericht over. We hopen weer op een plezierige samenwerking en leuke en leerzame lessen voor de kinderen. 

  

 

Bibliotheekbezoek groep 3

Op maandag 1 april 2019 zijn wij met groep 3 naar de bibliotheek geweest voor een les met de B-bot. Kinderen leren op de speelse wijze programmeren. Er waren 9 verschillende activiteiten uitgezet voor de kinderen, waaronder dobbelen met Botje, schatkaart lezen, letterlijn spel, letter mat, "ik ben zelf Botje Bij", Kapla bouwen en spiegelen. De spelletjes werden eerst uitgelegd door de bibliotheek medewerkster. Daarna gingen de kinderen in kleine groepjes met ouders aan de slag. 

De kinderen hebben genoten en om 10 uur gingen we weer schoolwaarts. We bedanken de ouders (Lavina, Marcus, Diana, Noëlle en Natasja) voor de begeleiding en het vervoer.

Hieronder een kleine sfeer impressie van de gezellige ochtend:


      

    

Leesbingo

Vanaf de herfstvakantie tot 11 januari vond de Leesbingo plaats. De Leesbingo is een leesactiviteit om lezen te stimuleren onder de kinderen. Voor elke keer lezen (+/- 10 minuten) werd er een vakje aangekruist. Ook diende er een foto van het kind gemaakt te worden tijdens het lezen.

Na de voorjaarsvakantie werden aan de kinderen die mee hebben gedaan aan de Leesbingo een presentje uitgereikt. Stian, Tess, Bram, Feline, Noor en Mara kregen een vaantje uitgereikt door juf Olga. Het boek dat werd verloot onder de deelnemers is gewonnen door Mara.

    

Valentijnsdag

Deze dag zijn we gestart in groep 3 met een kringgesprek/filosoferen over verliefd zijn en vriendschap met behulp van materiaal van de filosofeer juf. In de klas kregen enkele kinderen een Valentijnskaart, dus een actueel onderwerp. Met filosoferen is bij de kinderen bekend dat wat ze zeggen nooit fout kan zijn. De kinderen beginnen direct met begrippen zoals verkering, verliefd, op elkaar zijn, houden van en vrienden zijn. Gezamelijk verklaren ze de begrippen:
Verliefd zijn ben je op 1 ander kind en dit kun je zeggen maar ook als verrassing houden. Er kunnen best 2 kinderen op hetzelfde kind verliefd zijn.
Verkering heb je wanneer je met elkaar gaat daten, shoppen en naar de bioscoop. Dit weet je dan altijd van elkaar en dan ga je ook kussen.
Op elkaar zijn is eigenlijk hetzelfde als verliefd zijn.
Houden van doe je niet alleen van je familie maar je houdt ook van je huisdier of van sporten, eten of speelgoed zoals je computer. 
Vrienden ben je met heel veel kinderen uit de klas of met je neefjes of buurkinderen. Vrienden kunnen wel eens ruzie maken maar nooit lang.
Dan komt het gesprek spontaan op de papa's en mama's: die houden van elkaar en zijn daarom getrouwd. Maar dan blijkt dat sommige papa's en mama's nooit getrouwd zijn. Q. Weet eigenlijk niet of zijn ouders getrouwd zijn; dan hangt er een trouwportret boven de bank zegt L. Nee hoor, die staat bij ons op zolder zegt N. Dat kun je zien, dan hebben ze een ring om weer S. Kijk maar, juf Janet is getrouwd. Maar zij heeft 2 ringen om zegt J., juf ben jij 2x getrouwd? Nee weet S. die ene is een trouwring en die andere vindt ze gewoon mooi. Dan beginnen ze namen te noemen van kinderen die verliefd zijn en eigenlijk weten ze dat goed van elkaar. B. zegt dat hij het niet gaat vertellen omdat het zo een leuke verrassing blijft. Dan laat juf nog afbeeldingen zien (bijv. de koning, oma. Sinterklaas, een zwerver) en mogen de kinderen vertellen of je daar ook verliefd op kunt zijn/van kunt houden of vrienden mee worden. Na dit open gesprek gaan we in het rekencircuit hartjes vouwen voor elkaar. 


 

Timmeren voor kalenderblokje

In de klas houden we samen met de kinderen ook de data bij: de datum, dag, maand en seizoen. De kinderen zorgen er altijd voor dat de juiste datum genoteerd staat. Ook krijgen de kinderen een kalendertje aan het begin van het nieuwe jaar. Dit jaar hebben we een standaard van hout versierd d.m.v. spijkertjes timmeren met figuurtjes en elastiekjes. De kinderen hebben enthousiast gewerkt en getimmerd. 
Hierbij het resultaat

   

   

Voorleesontbijt

De Nationale Voorleesdagen worden altijd geopend met het Voorleesontbijt. In groep 3 werd ook voorgelezen: door de opa van Sofie voor het ontbijt, daarna gezellig samen ontbijten en wanneer alles bijna op is komt de mama van Nick ons nog gezellig voorlezen. Alle kinderen hebben rustig zitten luisteren en gezellig en goed gegeten. Voor ieder een gezellige start van deze woensdag. 

   

   

Letterfeest

Op de laatste vrijdagochtend voor de Voorjaarsvakantie hebben we met de kinderen een Letterfeest gehouden. Nadat alle letters en klanken behandeld zijn, is het tijd voor de letterspeurtocht. In de gang en in het speellokaal hebben we 28 verschillende opdrachten verspreid opgehangen. Alle kinderen gingen vol enthousiasme met antwoordformulier en potlood op eigen tempo langs de opgaven. De kinderen mochten samenwerken maar ook de opdrachten alleen maken mocht natuurlijk. Er werd heel wat gezocht, gevraagd, gelachen en gerend door de gang. Nadat alle opdrachten gevonden waren en alle antwoorden genoteerd, mochten ze in de klas de laatste opdracht uitvoeren. Ieder kind heeft het letterdiploma verdiend en gekregen. Daarna hebben we nog een spannend spel woorden-bingo gespeeld. 

   

   

 

 

Een puppy op visite in groep 3

    

  

Judo

Op maandag 4 februari hebben wij een toernooitje gehouden. Kijk voor meer foto's in het fotoalbum.

    

Kerststukjes maken

Op de laatste vrijdag voor de Kerstvakantie hebben de kinderen een kerststukje gemaakt. Het gezellig extraatje hierbij was dat ze geholpen werden door hun papa of mama of oma. De kinderen kwamen om 11.45 uur terug in de klas van een dansles (Kerstfeest is cool van Kinderen voor Kinderen) door dansjuf Chantal en zagen hierbij al hun papa/mama/oma bij hun tafeltje staan. In de klas hadden we nog allerlei leuke versieringen en stekertjes, echter ook had ieder zelf nog van alles mee. Het was een hele gezellige en geslaagde activiteit; bedacht en georganiseerd door onze klassenouders. Super!

  

Hartje voor Jaarfke in Actie

De kinderen van groep 3 hebben hartjes geknutseld van kraaltjes; dit alles om te verkopen. De opbrengst van deze verkoop is voor Jaarfke in Actie: de VR-bril voor patiëntjes in het Ommelander Ziekenhuis.
Alle kinderen hebben flink en vrolijk in de klas 5 hartjes gemaakt en enkele kinderen maakten er wel 8 stuks. Ieder hartje bracht € 0,50 op.
De kinderen was gevraagd om 3 of 4 hartjes te verkopen: door bij ouders, opa/oma, kennissen of buren te vragen. Toen de bestellingen binnen kwamen werden we blij verrast; ieder kind had 3 hartjes of meer verkocht. Er waren zelfs bestellingen van 12 hartjes, 10 of 8 stuks. Zoals u begrijpt konden we dus nog flink aan het werk; dit bij het rekencircuit, tijdens het knutselen, als klaar werkje of bij het spelen. In totaal hebben de kinderen 135 hartjes gemaakt. 

    

    

Sint voorpret in groep 3

 

Een eierkoek versieren tot een Zwarte Piet. De eierkoek, besmeerd met chocoladepasta, was het hoofd en aan de kinderen om er een mooi gezicht van te maken. Deze activiteit werd door de OR (Sint commissie) georganiseerd en zij haalden de leerlingen uit de klas. Ze kwamen terug met de prachtigste creaties.

We hebben onze eigen naam gemaakt van pepernoten deeg. De kinderen werden verdeeld over 5 groepjes / moeders; eerst mochten ze alle ingrediënten goed door elkaar kneden. Daarna moest ieder zelf tellen uit hoeveel letters zijn/haar naam bestaat en de bal deeg verdelen in het betreffend aantal balletjes. Vol enthousiasme is er gewerkt aan de naam; of in leesletters of in hoofdletters. Van het deeg wat over was hebben we nog pepernootjes gemaakt. 

Een soort Sinterklaas speurtochtje is er in de gang en in het speellokaal uitgezet. In een groepje, onder begeleiding van een moeder, werden de 11 opdrachten (3 keuzes) gemaakt en 5 opdrachten uitgevoerd. Ieder kind had een eigen antwoorden kaart/letterkaart mee waarop de 16 goede letters werden geschreven. Wanneer alles goed was uitgevoerd, vormden de letters het woord pepernotenzakje. 

Op een middag hebben we nog gezellig Sinterklaas ganzebor gespeeld. Vijf ouders hadden aangeboden hierbij wel te willen helpen. Ieder ging met een groepje van 3 of 4 kinderen dit gezellige spel spelen, waarbij je pepernoten kunt winnen of verliezen. Ook hebben we nog het spel Sinterklaasbingo gespeeld. 

En natuurlijk hebben we in de klas veel gerekend, gelezen, geschreven, letterspelletjes, getekend en geknutseld over Sint. 
Meer foto's van Sinterklaas en de voorpret vindt u in het foto-album. 
    

Spiekpietje op bezoek

Op donderdag 22 november lag er een boek over een Spiekpietje in de klas. Nadat deze was voorgelezen, ontdekten de kinderen het spiekpietje ook op de kast. Spiekpietjes zijn de kleinste hulpjes van Sinterklaas en zij verstoppen zich in huizen en scholen. Je kunt ze herkennen aan hun sportschoenen en de kleine gsm. Elke avond bedacht spiekpietje weer een andere verstopplek in de klas. De kinderen zochten hem elke ochtend enthousiast weer en luisterden betrokken wanneer juf zijn piepkleine briefjes voor ging lezen. Gelukkig hebben de juffen in groep 3 een goede leesbril en soms hielp Lars mee deze voor te lezen. Af en toe lagen er ook piepkleine pepernootjes bij, die de kinderen dan eerlijk moesten verdelen. Ons spiekpietje kijkt wat er allemaal goed en gezellig gaat, hoe de kinderen elkaar helpen, wat ze allemaal leren, hoe netjes ze al schrijven, welke woorden ze al lezen, hoever we al kunnen tellen en hoe fijn we met elkaar spelen. Wat hij knap vond en wat een compliment waard was dat typte hij op zijn piepkleine briefjes, die hij altijd bij de computer van juf postte. Spiekpietje is tot groot plezier van de kinderen gedurende  weken te gast geweest in onze klas. 

  

De zelfgemaakte lampions

  

Kinderboekenweek in groep 3

Na de openingsdans hebben we het dansje bijna dagelijks nog gedanst in de klas.
Het spel met de knuffels werd door de kinderen betrokken en serieus gespeeld. Alle knuffels waren, ongezien door de kinderen, door de juf in de kring gelegd. Een kind mocht nu een knuffel pakken en samen moesten ze dan bedenken aan wie deze toebehoorde. Het verwoorden waarom werd goed doordacht. Bij een slang dacht ze van Stian: hij had zijn vertelbeurt erover gehad. Bij Lars werd er gezegd: jij houdt van grapjes en het is een grappige knuffel. Of het werd als volgt omschreven: die weet ik nog van je natuurdoos uit groep 2; je houdt van rose en glitters; ik kan het aan je gezicht zien of die heb ik gezien toen ik bij je speelde en hij past bij je. 
Daarna hebben we een gesprek gehad over de betekenis van vriendschap. De kinderen kwamen tot de volgende conclusie: je wordt blij van een vriend, je blijft niet boos op elkaar, je speelt heel graag samen en je kunt met een vriend goed overleggen. Ook kwam verliefd zijn ter sprak; waarbij 1 leerling noemde dat zijn mama verliefd was op hun auto. Ook hebben we gepraat over met wie je vrienden kan zijn: wel met je knuffel, papa/mama, hond en buurjongen. Volgende de kinderen kon dit niet met: de computer, Sinterklaas, een fee, de koning en een zwerver. Van deze voorbeelden had juf verschillende kaartjes met deze afbeeldingen erop. Over de koning werd eerst even verschillend gedacht, maar dat mag natuurlijk ook. 
Op dinsdagmiddag hingen er van iedere juf / meester van onze school 2 foto's van een hobby / huisdier in de gang en mochten de kinderen deze zoeken. 
In de klas hebben de kinderen zelf een vriendschaps armbandje gemaakt door middel van vingerhaken. Ook heben ze een week later nog een armbandje gemaakt voor een leerling uit groep 6 (zij lezen soms met ons) en deze hebben ze zelf naar hun leesvriendje in groep 6 gebracht. De kinderen uit groep 6 waren echt blij met dit initiatief van ons, enkelen kwamen later nog bij ons om het ook te leren. 
Iedere dag hebben we uitgebreid voorgelezen uit een boek die dit jaar bekroond is of een boek waarin vriendschap centraal staat.
Op donderdagmiddag was er een gezellige speurtocht in en rond de school. Onder leiding van een leerling uit groep 8 gingen de kinderen in een groepje (bestaand uit 1 leerling uit elke goep) het vriendje/vriendinnetje zoek van iemand uit een boek/film of spel bijvoorbeeld: Mickey en Miny Mouse, Bert en Ernie. Zeer enthousiast en betrokken werd dit gedurende 45 minuten gespeeld. Op deze wijze werden er letters gezocht voor een zin: afsluiting kinderboekenweek.
Ook hebben de kinderen io het deksel van de magneetdoos woordjes en zinnetjes gemaakt voor kinderen uit Tsjernobyl. We hebben dit bericht van ieder kind gekopieerd en op het eigen kopie hebben we nog een tekening gemaakt, zodat het een leuke brief / post werd. Deze briefjes zijn door een collega van een van de klassenouders vertaald in het Russisch, zodt ze daar ook echt gelezen konden worden (zie help kinderen in Tsjernobyl). 
Op vrijdagochtend hebben we de kinderboekenweek in het gymnastieklokaal feestelijk afgesloten met verschillende spelletjes: boeken omgooien met pittenzakjes / omrollen met tennisballen, boeken over brengen met een zwenkkar, op kranten naar de overkant van de zaal en zwaaiend met een touw de titel van een boke bij het juiste boek brengen. Ook hier gingen de kinderen vol enthousiasme mee aan de slag. Bij het vingerhaken en de spelletjes in het gymnastieklokaal hebben we hulp gehad van enkele ouders: Tanja, Dian, Marcus en Christy nogmaals dank. 

Help kinderen uit Tsjernobyl

Met de drie klassenouders (Grietje, Tanja en Christy) uit groep 3 zaten we op een avond op school om met elkaar kennis te maken en te praten / overleggen over de invulling van het klassenouder zijn. Vele leuke ideeën werden genoemd (o.a. iets maken voor kinderen uit een andere groep en beestjes maken van kastanjes is al uitgevoerd). Ook ontstond het plan om met de kinderen uit groep 3 iets te doen voor een goed doel. Tanja vertelde toen dat ze in de herfstvakantie naar Tsjernobyl zou gaan; zij zit als vrijwilligster in het bestuur bij Stichting Hulp aan Tsjernobyl Kinderen Oldambt. Ook is zij met haar gezin vorig jaar gastgezin geweest voor 2 jongentjes uit Tsjernobyl en deze 2 gast-kinderen en hun familie ging zij opzoeken. Toen was ons plan, ook passend bij thema vriendschapp van de Kinderboekenweek, gauw bedacht. Op de groepsapp van groep 3 hebben we aangegeven dat er vanaf maandag een trolley in de klas kwam staan die we door onze kinderen (vrijwillig) wilden laten vullen voor de kinderen daar, die in veel gevallen amper iets hebben. Tevens de belofte de trolley regelmatig te fotograferen en deze te plaatsen op de groepsapp, zodat ook de kinderen konden zien waar hun spulletjes terecht kwamen. De kinderen en ouders uit groep 3 waren zeer enthousiast en betrokken. Binnen een week was de trolley gevuld en stonden er nog enkele volle tassen naast. In de herfstvakantie hebben de kinderen en ouders bijna dagelijks via een foto de reis en de bestemming van de trolley kunnen volgen. 

Paddenstoelenfestival

Op maandag 8 oktober kwam iemand van Het Groninger Landschap vertellen over het Paddenstoelenfestival in Midwolda wat aanstaande zondag 14 oktober plaatsvindt.

Op het Landgoed Ennemaborg kan je opzoek naar allerlei soorten paddenstoelen. Bij de paddenstoelen zijn naambordjes geplaatst.

Naast het paddenstoelen zoeken, zijn er ook andere activiteiten, zoals uilenballen uitpluizen waarin allerlei botjes en schedels van muizen in kunnen zitten. Verder is er een verhalenverteller, Erik van Dort. En is er een knutseltent bij de werkschuur.



      

Vertelbeurten groep 3

Aan de kinderen van groep 3 is gevraagd een vertelbeurt over je huis/lievelingsdier te houden voor de groep. De meeste kinderen waren direct enthousiast en noemden vrij snel waar ze iet over wilden vertellen. Iets vertellen voor de klas is op vrijwillige basis en ook mag papa/mama erbij aanwezig zijn. Dit idee onstond na de eerste les van KWINK: laat je horen; ook gaat de eerste kern van Veilig Leren Lezen over dieren. Bijna alle kinderen hebben nu een beurt gehad en zitten vol enthousiame in de vertelstoel. Ook neemt ieder iets over haar/zijn dier mee: foto's, filmpje, knuffel, opgezette versie, voer, boek en soms het eigen huisdier. Ieder in de klas luistert goed en geboeid, ook krijgt iedee verteller een groot applaus. We hebben al iets gehoord over: konijn (2x) kitten (2x), poezen, dwergpapegaai, vlinders, roggen, slangen, giraffes, hond en hamster. Volgende week horen we nog iets over bijen, muizen en mijn poes. Ook komt er nog een filmpje over een paard(rijden). Wat erg leuk is, is dat de kinderen aangeven trotst te zijn op zichzelf en elkaar. 

 

Schildpadden uit het ei

Bij de woordenschat van VLL leerden de kinderen uit groep 3 dat de schildpadjes uit het ei kruipen. Het ei krakt niet, want de schaal is niet hard. Juf haar vertelbeurt ging ook over schildpadden en ze nam haar eigen roodwangschildpadjes mee. Tijdens kern 1 maakt ieder kind zijn/haar eigen schildpad: het weven op een bierviltje en het ei van papiermache. Op dierendag kropen alle schildpadden uit het ei.